nieuws

Zeer stil dubbellaags zoab op nieuwe A13/A16

infra Premium

Zeer stil dubbellaags zoab op nieuwe A13/A16

Een laag fijne dubbellaags zoab moet de geluidshinder van de nieuwe A13/A16 inperken. De nieuwe verbinding van 11 kilometer tussen Berkel en Rodenrijs en het Terbregseplein moet over de hele linie wel uitkomen op saldo nul voor zowel geluid als luchtkwaliteit.

Minister Schultz van Infrastructuur heeft onlangs speciaal toestemming gegeven de nieuwe zeer stille asfaltsoort toe te staan op snelwegen. Een handreiking om tegenstanders van de weg tegemoet te komen in hun bezwaren tegen geluidsoverlast. De regio is namelijk niet onverdeeld gelukkig met de nieuwe verbinding, maar heeft desondanks onlangs ingestemd met een concept-afsprakenkaart die bindend is bij de aanbesteding van het dbfm-contract. Tegelijk is de verwachting dat het aantal files op de A20 en A13 fors zal verminderen en de bereikbaarheid van Rotterdam, Berkel en Rodenrijs/Lansingerland en Rotterdam Airport zal verbeteren.

Voor het project is 975 miljoen euro gereserveerd op de begroting van het ministerie van Infrastructuur, waarvan de regio 100 miljoen euro bijdraagt. Het plan om 250 miljoen euro van het project met tolopbrengsten te financieren is eind 2013 al geschrapt, vanwege het hoge risico op omrijden.

Daarop vooruitlopend zal ingenieursbureau Tauw komende zomer veldonderzoek doen en informatie verzamelen over archeologie en de milieukundige kwaliteit van de bodem. Over het gehele tracé zullen grondboringen plaatsvinden. Het archelogisch onderzoek concentreert zich rond het Terbregseveld en de Bergweg-Zuid.

Diverse actiegroepen, maar ook de gemeenteraden zijn bezorgd omdat het tracé deels door het natuurgebied het Lage Bergse Bos loopt. Daarom is afgesproken dat de A13-A16 per saldo de geluidsoverlast en de luchtkwaliteit niet mag verslechteren ten opzichte van het niveau uit 2012.

Daarvoor wordt gedacht aan het gebruik van stil dubbellaags zoab in combinatie met geluidsschermen. Maar duidelijkheid over absolute stilte in het natuurgebied is er niet. Ook de bewoners van Ommoord en Terbregge voeren samen met GroenLinks actie, omdat het tracé deels “rakelings langs de woonwijken loopt”. De kans is groot dat partijen de kans grijpen om het tracé en de procedures aan te vechten tot en met de Raad van State.

De benadering van marktpartijen staat met het predicaat “zeer waarschijnlijk” gepland voor het tweede kwartaal van 2016. Het ter inzage leggen van het ontwerptracébesluit is uitgesteld van juni naar september. Ook de colleges en raden van zowel Rotterdam als Lansingerland zullen zich dan nogmaals over de plannen buigen. De inzet is om nog dit jaar knopen door te hakken over zowel het tracé, als het inpassingsplan, zodat de uitgangspunten duidelijk zijn voordat de tenderfase begint.

Projectgegevens

Project A13/A16

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat

Start tenderfase: 2Q 2016

Contractvorm: dbfm

Taakstellend budget: 975 miljoen euro

Tracebesluit: 2016

Start Realisatie: 2017

Openstelling: 2021-2023

Concept-Afsprakenkaart A13/A16

1. Tunnel op maaiveld door het Lage Bergse Bos

2. Tunnelmond bij de Rotte

3. Recreaduct tussen Vlinderstrik en Schiebroeksepark van 8 meter breed

4. Saldo 0 voor lucht en geluid

5. Vlinderstrik west

6. Polder Schieveen

7. Terbregseveld

8. Fietspadenstructuur

9. Schiebroeksepark/Vlinderstrik oost

10. Triangelpark Zuid

11. Lage Bergse Bos

Bron: Rijkswaterstaat

Reageer op dit artikel