nieuws

Royal HaskoningDHV scoort met Selec 80 miljoen euro

infra Premium

Royal HaskoningDHV ontwerpt met partner Selec 107 kilometer kanaal in het noorden van Frankrijk. De waterweg maakt deel uit van het miljardenproject om de Seine bij Parijs te verbinden met de Schelde in Lille.

Tussen 20 07 en 2013 is al acht miljard euro geïnvesteerd in de belangrijke Europese corridor van de Franse hoofdstad naar België. Komende zes jaar wordt de portemonnee getrokken voor nog eens acht miljard euro.

De nieuwe opdracht voor Royal HaskoningDHV en Select heeft een waarde van ruim 80 miljoen euro. Taak is een vaarweg te creëren geschikt voor dubbele duwbakken tot 200 meter lang. Schepen zijn dan mogelijk met een capaciteit van 4400 ton.

Voor het kanaal zal 55 miljoen kuub zand verplaatst moeten worden. De 54 meter brede vaarweg krijgt zes sluizen en drie aquaducten. Diepte: 4,5 meter.

Nederlanders zullen een belangrijke inbreng hebben bij het overbruggen van het hoogteverschil van 85 meter. De grootste sluis overwint een hoogte van 26 meter en is daarmee een van de grootste sluizen in Europa. Tot de obstakels die de ontwerpers ontmoeten, behoren de kruisingen met enkele rivieren. De in de Eerste Wereldoorlog fel omstreden Somme zal via een 1,3 kilometer lang aquaduct over het kanaal geleid worden.

De opening van het kanaal staat gepland voor 2020. Met de eerste werkzaamheden is inmiddels begonnen. Na de oplevering volgt een twee jaar durende opstartfase. Het kanaalproject wordt door de Europese Unie gezien als een van de vijf grote projecten voor de trans-Europese multimodale corridors.

Deze vijf grote projecten vormen samen een ambitieus plan ter verbetering van de infrastructuur. Doelen zijn de versterking van de internationale concurrentiepositie en een vermindering van de filedruk op het wegennet.

Reageer op dit artikel