nieuws

Vliegveld Twente verder als icoon maakindustrie

infra

Vliegveld Twente verder als icoon maakindustrie

Vliegveld Twente moet een icoon worden van de innovatieve maakindustrie. Naar voorbeeld van het topsectorenbeleid dient de regie in handen te komen van een publiek-privaat viermanschap.

“Wat Twente nodig heeft is een magneetfunctie. Het vliegveld met zijn prachtige landingsbaan is daar uitstekend voor geschikt”, zegt Hilde Blank, directeur van ruimtelijk adviesbureau BVR. Samen met Frans van Vught (oud-rector Universiteit Twente, tegenwoordig topadviseur in Brussel) en bestuursvoorzitter Loek de Vries van Koninklijke Ten Cate maakt zij deel uit van de commissie die onder voorzitterschap van Bernard Wientjes (ex-VNO-NCW) advies uitbrengt over de toekomst het vliegveld. Overijssel en de gemeente Enschede zeggen al op voorhand het oordeel zwaar te zullen laten wegen.

Een doorstart gericht op de burgerluchtvaart (zoals ondernemer Dik Wessels voor ogen had) is een gepasseerd station. In plaats daarvan kan het vliegveld een internationale ontwikkel-, demonstratie- en productiezone worden voor nieuwe materialen. De streek heeft met bedrijven als Ten Cate, Akzo en TKH al een naam hoog te houden op dat vlak. Denkbaar is ook dat de luchthaven taken op zich neemt als testvliegveld.

Het concept Technology Base Twente vraagt volgens de commissie om een integrale ontwikkelstrategie. Dat betekent aanpassing want als op de huidige weg wordt voortgegaan treedt versnippering op en dreigt het karakter van het vliegveld, waarvan belangrijke stukken deel uitmaken van de ecologische hoofdstructuur, verloren te gaan.

Frans van Vught: “We dachten wel zonder maakindustrie te kunnen. Dat blijkt een vergissing. De Europese Unie zet in op kennisintensieve producties en daardoor wordt de maakindustrie komende decennia steeds belangrijker. We moeten de maakindustrie opnieuw uitvinden en daarvoor liggen in Twente met zijn diepe wortels in de textiel- en metaalindustrie uitstekende kansen.”

De commissie Wientjes voerde 42 gesprekken met 129 gesprekspartners, vooral politici, kennisspecialisten en ondernemers. Tot de groep behoren coryfeeën uit de bouw als Herman Hazewinkel en Hein Trebbe.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels