nieuws

UPDATE: Invaren Botlekbrug afgeblazen

infra Premium

UPDATE: Invaren Botlekbrug afgeblazen

Premier Mark Rutte kan zaterdag uitslapen. Hij zou het startsein geven voor het invaren van het eerste hefdeel van de nieuwe Botlekbrug. Combinatie A-Lanes A15 heeft de operatie onverhoopt moeten afblazen.

Toen Mammoet woensdag het eerste van  twee brugdekken wilde opvijzelen om op een ponton te plaatsen, bleek de constructie zich heel anders te gedragen dan gedacht. Of de gewichtsverdeling anders was dan berekend, of het brugdek te slap, kan een woordvoerder van Rijkswaterstaat niet zeggen. “Het was voor de aannemer in elk geval het sein de invaaroperatie aanstaande zaterdag af te blazen. De veiligheid kon niet worden gegarandeerd.”

Ook Mark Rutte moest met hangende pootjes worden afgebeld. Nog geen dag eerder hadden de bouwers trots gemeld dat niemand minder dan de premier het startschot zou geven voor het technische huzarenstukje. Ruttes komst onderstreepte eens te meer het belang van het project dat de ontsluiting van de Rotterdamse haven voor scheepvaart en wegverkeer moet verbeteren.

De verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein is namelijk het grootste project uit de geschiedenis van Rijkswaterstaat dat in één keer werd aanbesteed. De combinatie van Ballast Nedam, Strukton, Strabag en John Laing sleepte het DBFM-contract in de wacht voor een bedrag van 1,2 miljard euro. De Botlekbrug is veruit het grootste kunstwerk uit het het contract.   

Met twee beweegbare delen ter grootte van een voetbalveld wordt de brug één van de grootste hefbruggen van Europa. Het staalwerk is gefabriceerd door Eiffel in het Duitse Hannover. In kleine stukjes zijn de dekken met 220 vrachtwagens naar Schiedam vervoerd, waar de aannemer ze op de werf van Mammoet samenstelde. 

Het eerste brugdeel zou eigenlijk al vorig weekeinde worden ingevaren, maar toen was A-Lanes A15 nog niet klaar met de montage.  De aannemer moest dus uitwijken naar de reserve-datum aanstaande zaterdag, waarvoor op voorhand ook al een stremming van de haven was aangevraagd. Invaren van het tweede brugdek stond oorspronkelijk voor het volgend weekeinde gepland, met een uitloop naar het eerste weekeinde van september.  Het is erg onwaarschijnlijk dat na dat weekeinde beide dekken op hun plek zullen liggen. Het ziet er naar uit dat   A-Lanes A15 en Rijkswaterstaat op zijn minst één nieuwe stremming moeten aanvragen. 

Geplaagd project

Het afblazen van de operatie is een fikse tegenvaller voor de bouwers.  De komst van de premier moest de geplaagde bouwers juist een hart onder de riem steken. Rijkswaterstaat en A-Lanes A15 ruziën al maanden over meerwerk.  Een arbitragecommissie buigt zich momenteel over de claim van 217 miljoen van de combinatie. Het meerwerk betreft niet alleen de bouw van de enorme hefbrug maar het hele project.

Reageer op dit artikel