nieuws

Diep in de nacht borrelde het idee op voor aquaduct A4

infra

Het was een gezellige bedoening vrijdag langs de A4 bij Leiderdorp. Het mooie weer verleidde velen ertoe een kijkje te nemen bij het afzinken van de tweede stalen bak voor het aquaduct.

< Vervolg van pagina 1

Ook oud-projectmanager Piet Zuidgeest was van de partij. Hij werkt inmiddels voor OV-SAAL. Maar als geestelijk vader van de innovatieve methode voor de bouw van het aquaduct kon hij het toch niet nalaten te komen kijken bij het afzinken van zijn ‘tweede kindje’ .

“Het was ‘s nachts in de tenderfase dat het idee opborrelde”, vertelt hij terwijl hij vanaf een fietsersbrug over de Oude Rijn de werkzaamheden gadeslaat. “In de nacht dat de klok werd teruggezet naar wintertijd kon ik de slaap niet vatten. Mijn gedachten gingen uit naar de inschrijving voor de verdiepte ligging van de A4.”

“Als we daar op de traditionele manier een aquaduct zouden bouwen, zou je vier keer een kwart van het kunstwerk moeten bouwen”, vervolgt hij. “Doorgaans maak je twee keer een half aquaduct met een soort brievenbus in het midden. Hier kon dat niet vanwege de fasering en het gebrek aan ruimte. Bovendien stelde het waterschap strenge eisen ten aanzien van doorstroomprofiel van het water in de Oude Rijn.”

Die beperkingen zinden Zuidgeest niet, die net een aquaduct volgens de half-halfmethode had gebouwd verderop langs de A4. In het holst van de nacht ging hij beneden aan de eettafel zitten schetsen en kwam op het idee van een stalen bak als bodem van de vaarweg. De autotunnel kon dan in één moeite door worden gerealiseerd op dezelfde manier als de toeritten. “Heel simpel eigenlijk.”

De rest van het verhaal is geschiedenis. De combinatie van BAM en Van Oord won de aanbesteding en een kleine twee jaar terug werd de eerste bak al afgezonken. Dat die na zes weken spontaan kwam bovendrijven was een onaangename verrassing, maar zorgde eigenlijk niet voor oponthoud en leidde ook niet tot ingrijpende aanpassingen. Door het ballastmateriaal langer te laten liggen en een kleine verbetering door te voeren aan het afsluitende oppompprofiel was dat ondervangen.

De bijeenkomst van vrijdag had iets van een reünie. Ambtenaren, raadsleden, projectmanagers en omwonenden sloegen de afzinkoperatie gade vanaf de fietsbrug. Rijkswaterstaat zorgde voor koffie en had zelfs het gefiguurzaagde model meegenomen dat de bouwmethode zo helder illustreert. Zodat Piet Zuidgeest nog een keer het voordeel uit de doeken kon doen van de stalen bak boven de half-halfmethode, met die verdraaide brievenbus.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels