nieuws

Geslaagde ‘boogboring’ in Gasunie-project

infra

Voor herhaling vatbaar, noemt constructiemanager Willem Roest van Visser & Smit Hanab de ‘boogboring’ waarmee de Volker Wessels-onderneming een transportleiding voor Gasunie onder de Noordeindse Ringvaart in Moerkapelle trok. De gastransportleiding verbindt Beverwijk met Wijngaarden.

Een boogboring is een variant op het horizontaal gestuurde boren. Bij die techniek wordt de leiding voor het intrekken mechanisch voorgebogen. Dat gebeurt op locatie met een machine die Visser & Smit Hanab altijd gebruikt om buizen te buigen. De machine bracht negen buisdelen van elk 18 meter in vorm. Na het buigen werden drie delen aan elkaar gezet tot lengtes van 54 meter. Deze secties zijn één voor één in het boorgat getrokken. Het intrekken werd twee keer onderbroken om de volgende sectie aan de reeds ingebrachte buis te lassen en de coating aan te brengen. Kranen tilden de buisdelen in positie tot een hoogte van 24 meter. Op de locatie is daarvoor met rijplaten een 50 meter brede werkweg gemaakt. Het inbrengen nam een kleine dertig uur in beslag.

Kleine straal

De secties hebben een straal van 250 meter. Bij een standaard uitgevoerde horizontale boring zou de straal ruim 1200 meter zijn. “Daarvoor was op de locatie geen plaats”, zegt Roest. “Een horizontaal gestuurde boring met buizen van 1,22 meter diameter moet minstens 500 meter lang zijn.” In overleg met Gasunie werd besloten om een kleinere straal en een kortere boring te gebruiken. Het alternatief van een schildboring was volgens Roest geen optie. “Het zou problemen opleveren met het af te voeren grondwater en voor vier in de ondergrond aanwezige damwandschermen. Daarbij zouden kabels en leidingen moeten worden verlegd.” Niet in de laatste plaats kon de Noordeindse weg niet worden afgesloten voor het verkeer. Een schildboring vergt ook veel werk omdat voor de techniek twee bouwkuipen van 8 of 9 meter diep nodig zijn. Onderwaterbeton op de bodems van de kuipen voorkomt dat de kuipen vollopen met grondwater.

Gestuurde raketboring

Het project voor Gasunie biedt volgens Roest geen nieuwe gelegenheid om de techniek van het boogboren nog eens te proberen. Bij Gouda doet zich na de bouwvakperiode weer wel de kans voor om een andere nog weinig gebruikte techniek in praktijk te brengen. “Dat is een gestuurde raketboring over een lengte van 250 meter”, zegt Roest. De raket maakt tussen twee bouwkuipen de weg vrij voor de gasleiding.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels