nieuws

‘Paard van Troje’ slaat brug tussen oevers van rivier

infra Premium

Met zijn ‘Paard van Troje’ bedacht ontwerper Rop Ranzijn naar eigen zeggen een klassieke ophaalbrug. Het is een oeververbinding in de vorm van een realistisch weergegeven paard. De markt heeft wel oren naar zulke ontwerpen, constateert de vormgever.

‘Markt heeft wel oren naar zulke ontwerpen’

Het Paard van Troje is het vierde brugontwerp van Ranzijn. Deze variant heeft de vorm van een paard dat door uiterwaarden rent. De hoeven staan op eilandjes.

Het paard is ruim 20 meter ‘dik’. De complete brug beslaat een lengte van 500 meter. Tussen de benen van het paard ligt een 15 meter breed brugdek met vier rijbanen. In gesloten toestand is de constructie 69 meter hoog; opgehaald steekt de brug 82 meter in de lucht. De aan- en afritten rusten op grote, aaneengeschakelde zwarte ‘tafels’ van staal en beton.

De aandrijving zit in de nek van het paard. Gaat het hoofd omhoog of naar beneden, dan beweegt het brugdek via een leidsel mee. In het achterbeen van het paard zijn liften voorzien die bezoekers naar de buik van het dier brengen. Daar zijn op diverse etages restaurants gevestigd. Het paard wordt opgebouwd uit staalprofielen. Panelen van composiet geven de constructie de aanblik van een paard.

Op dezelfde manier bracht Ranzijn eerder zijn ontwerp Connection in de vorm van twee beweegbare handen van elk 18 meter hoog. Sluit de brug, dan zoeken de handen als het ware contact en rijdt het verkeer door de polsen naar de andere kant. Opent de brug, dan varen de schepen tussen de geopende handpalmen door.

Belangstelling

Een opdrachtgever voor de ruim 200 meter lange constructie heeft zich nog niet gemeld, zegt Ranzijn. Belangstelling zegt hij er wel voor te noteren. “Ook van buitenlandse partijen die wel wat kunnen investeren.”

Voor eventuele realisatie ging de ontwerper alvast te rade bij bruggenbouwer BSB uit Leeuwarden en bij composietfabrikant Polux uit Medemblik. Ranzijn geeft de voorkeur aan het natuurlijke composiet van DSM; materiaal dat biologisch afbreekbaar is. BSB liet eerder weten dat de uitvoering van een ‘Ranzijn-brug’ geen problemen zal geven.

Reageer op dit artikel