nieuws

Flexibel parkeren maakt bouw mogelijk

infra Premium

Gebiedeigenaren Volker Wessels en de gemeente Eindhoven namen op Strijp S in Eindhoven het initiatief voor een primeur: in plaats van ieder voor zich, realiseren de ontwikkelende partijen op Strijp S hun parkeergarages gezamenlijk. Door een flexibele omgang met de voorschriften voor parkeervoorzieningen brengen ze de kosten omlaag. Ook elders kan dit recept helpen om binnenstedelijke bouwprojecten financieel rond te krijgen.

De kosten van parkeervoorzieningen zijn niet mis en moetenworden terugverdiend. Een steeds moeilijker te nemen hindernis, vooral binnenstedelijk. Gevolg: projecten komen niet van de grond. De norm dat binnen projecten de vereiste parkeerruimte moet worden gerealiseerd, leidt per woning tot tienduizenden euro’s extra kosten. Zeker in het goedkopere en middeldure segment, betekent dat een enorme aanslag op de haalbaarheid.

Door parkeren los te koppelen van te realiseren woningen, gaan de investeringskosten fors omlaag. Een alternatief voor eigen parkeerruimte is dat de gebruikers van te bouwen woningen en commercieel vastgoed parkeren mag worden aangeboden als optie, waarvoor ze dan naar gebruik betalen. Het lijkt een ideale oplossing maar helaas is die op veel plaatsen nog moeilijk te realiseren. Wellicht niet voor winkels en kantoren maar wel voor woningen. De reden hiervoor is dat gemeentelijke parkeervergunningen voor bewoners doorgaans relatief goedkoop zijn. Hooguit een paar tientjes per maand is gangbaar en afgezet tegen de werkelijke kosten een schijntje.

Een andere complicerende factor kan zijn dat dichtbij ook mogelijkheden bestaan voor gratis parkeren. Dat leidt tot uitwijkgedrag. Niet de bedoeling want die gratis plaatsen waren al voor anderen bedoeld.

Bezoekerstarieven

Bij lage bewonerstarieven zijn parkeervoorzieningen financieel alleen rond te krijgen door extra hoge bezoekerstarieven. In binnensteden is dat vaak het verdienmodel. Maar de resultaten van de parkeerbedrijven lopen de laatste tijd terug. Ze denken dat in de bezoekerstarieven nauwelijks nog rek zit. Bovendien krijgen de exploitanten te maken met de nieuwe eis dat bezoekers voortaan per minuut moeten kunnen betalen. Dat leidt tot zowel hogere transactiekosten (relatief kleine bedragen die elektronisch worden betaald) als lagere opbrengsten (geen afronding naar boven van korte parkeertijden meer). De verdienmogelijkheden komen dus verder onder druk te staan.

De kosten van bij nieuwbouw benodigde parkeerruimte kunnen op twee manieren omlaag. De eerste: minder parkeerplaatsen. De tweede: goedkopere. Op Strijp S stappen de partijen af van de eis dat ze allemaal bij hun eigen projecten zorgen voor parkeervoorzieningen, en dat ook nog ondergronds. De beoogde gemeenschappelijke garages, modulair en daarmee flexibel aan te passen aan de reële behoefte, kosten circa 20.000 euro per plaats, 10.000 tot 15.000 euro minder dan in de parkeerkelders.

Dan de tweede mogelijkheid, minder plaatsen. Dat Strijp S een gebied is met gemengde functies, helpt daarbij dankzij de mogelijkheid van dubbel gebruik. Verschillende gebruikers zijn op verschillende tijden in het gebied. Die kunnen dus dezelfde plaatsen gebruiken. Kritisch kijken naar het aantal plaatsen dat toekomstige gebruikers echt nodig hebben, kan de kosten omlaag te brengen. Ervan uitgaand, dat de behoefte meevalt natuurlijk. Op Strijp S blijkt dat geen vergissing. De verhuurder van de pas opgeleverde loftwoningen in een voormalig Philips-gebouw werd tot zijn aangename verrassing geconfronteerd met wat internationaal een trend blijkt onder hoofdzakelijk jongere stedelingen. Ze hoeven niet zo nodig een eigen auto. “Voor de 250 woningen heb ik slechts zestig parkeerabonnementen verkocht”, meldt programmamanager Paul Bloemen. “Voorheen zouden we zijn uitgegaan van een behoefte van 250 plaatsen, bij het precies volgen van normen nog iets meer.”

Bij studentenwoningen kan de standaard voorgeschreven parkeernorm van 0,4 mogelijk nog veel verder omlaag. Bloemen zag dat bijvoorbeeld in het centrum van Eindhoven. Twintig studenten parkeren bij een groot nieuw complex dat is gerealiseerd volgens de norm, honderd plaatsen blijven ongebruikt.

Voor zowel bewoners als bezoekers geldt ook dat het autogebruik en daarmee de parkeerbehoefte daalt als goede alternatieven beschikbaar zijn. De gemeente en de ontwikkelende partijen op Strijp S willen hiervoor zorgen en wedden daartoe op diverse paarden. Van deelauto’s en speciale fietsen tot goed openbaar vervoer.

Modulair

Het flinke aantal parkeerplaatsen dat op Strijp nog steeds nodig blijft, komt in bovengrondse modulaire garages. Die worden als het even kan, gebouwd op restlocaties, bijvoorbeeld tegen het spoortalud en op andere voor de rest minder bruikbare percelen. De benodigde grond is bij de prijs inbegrepen. Per saldo boven het maaiveld dan toch bijna altijd stukken goedkoper dan eronder. Ondergrondse garages zijn in veel oude, waterrijke Nederlandse binnensteden nog veel kostbaarder dan op Strijp S. Het ontwikkelen van woningen of commercieel vastgoed, of een combinatie van deze twee, is door de zware extra last die dit oplevert, vrijwel kansloos geworden.

Reageer op dit artikel