nieuws

Asset Rail protesteert tegen pgo’s

infra Premium

Asset Rail protesteert tegen pgo’s

Asset Rail heeft kritiek op het plan van Volker Rail en BAM Rail om alle oude contracten in één keer om te zetten naar prestatiegerichte onderhoudscontracten (pgo’s).

“De andere spoorbouwers willen het liefst in hun gebied blijven. Als nieuwkomer kunnen wij daar niet mee leven”, zegt Pieter Ahsman, directeur van Asset Rail in een interview met Dagblad Cobouw.

Sinds 2007 worden contractgebieden voor klein onderhoud openbaar aanbesteed. Van de twintig pgo-gebieden zijn er nu acht gegund. De laatste (her)aanbesteding zorgde voor onrust in de spoorsector. Een onafhankelijke commissie onderzoekt of het anders kan en moet.

BAM Rail en Volker Rail stelden twee weken geleden voor om  oude procescontracten in één keer om te zetten naar pgo’s. In ruil daarvoor leveren ze 20 procent van de contractwaarde in. De drie slechtst presterende gebieden vallen vervolgens in handen van de beste spooraannemers.  Het voorstel is niet eerlijk, vindt Asset Rail. “Met dat plan kunnen wij niet groeien. Je moet alles netjes aanbesteden. Je kunt de prijs en de prestaties niet in een keer afspreken. Dat moet je aan de mark overlaten”, stelt Ahsman.

Reageer op dit artikel