nieuws

Tunnelboormachine Molly voltooit tocht door Amsterdamse bodem

infra

Tunnelboormachine Molly voltooit tocht door Amsterdamse bodem

Tunnelboormachine Molly van de Noord-Zuidlijn heeft haar tocht door de Amsterdamse bodem voltooid. De boorders hebben de machine geparkeerd tegen de diepwand van station Rokin.

Molly begon de laatste tocht eind juni en boorde in 72 dagen de 883 meter tussen de stations Vijzelgracht en Rokin. De tocht ging door de taaie Eemklei pal langs zware gebouwen en langs de monumentale Munttoren waar de boor een scherpe bocht moest maken.

Eind van de maand begint zustermachine Victoria aan het vergelijkbare traject. Ook die eindigt vlak voor het station. Na aankomst wordt de boorspoeling in de graafkamer vervangen door een extra dik mengsel van zand, vliegas, cement en bentoniet. Stalen steunen tussen de tunnelwand en de boormachine nemen de functie over van de hydrauliekcilinders waarmee de machine zich afzet. Vervolgens wordt de aansluiting gemaakt met de vriestechniek. Daarna wordt de machine onttakeld.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels