nieuws

Veilige bouwer krijgt waar voor zijn geld

infra

ProRail gaat veilige spooraannemers vanaf 2013 belonen. Met de zogheten Veiligheidsladder kan de fictieve ‘korting’ oplopen tot 10 procent. Wie verzuimt doet niet meer mee.

In een driesterrenrestaurant mag je ervan uit gaan dat de geserveerde, peperdure nachtkreeftjes verrukkelijk smaken. Hoe meer sterren, hoe beter het eten, hoe hoger de prijs.

Op het spoor introduceert ProRail een soortgelijk systeem: de veilige aannemer krijgt vanaf 1 januari waar voor zijn inspanningen. Hoe veiliger de werkplek, hoe hoger de kans is dat de aannemer het werk binnenhaalt. Drie sterren zijn vijf traptreden: je wilt hogerop komen. “We lieten ons inspireren door de procesindustrie. De Veiligheidsladder namen we vrijwel integraal over van Shell. Het gaat er uiteindelijk om dat de hele sector, van management tot werkvloer en andersom tot in de haarvaten gericht is op veiligheid”, licht

Marc Unger, manager aanbesteden, kostenmanagement en inkoop bij ProRail toe. Hij niet alleen heeft hoge verwachtingen van de ladder. “Aannemers, ingenieursbureaus en toeleveranciers zijn enthousiast en staan te popelen om ermee te beginnen.”

Innovatie

Ongelukken voorkomen is al jaren een belangrijk streven van ProRail. Maar hoewel er vorig jaar geen doden vielen tijdens werkzaamheden aan het spoor, steeg het aantal gemelde bijna-ongelukken relatief sterk. Unger heeft daar wel een verklaring voor. “Hoe meer aandacht er is voor veiligheid, hoe meer de ogen open gaan en je problemen blootlegt. Dat zie je altijd in het begin. Op de lange termijn wordt het spoor zeker veiliger.” Niet dat aannemers er nu een zootje van maken, benadrukt hij. “Ons spoor is bovengemiddeld veilig. Maar wij denken dat de sector een extra stap kan en wil maken. Dit eigenlijk vrij simpele systeem met gunningsvoordelen zal aannemers een stimulans geven om te innoveren en zich te onderscheiden op het gebied van veiligheid.”Er staat iets tegenover: “De fictieve kortingen die wij geven op inschrijfprijzen op aanbestedingen zijn fors. Let wel, jaarlijks hebben we een miljard euro aan opdrachten. Dan praat je met een verschil van drie procentpunt over serieuze volumes.” De ladder als managementtool wint aan populariteit. Zo is de Ladder van Verdaas al jaren goed voor het bepalen en beoordelen van infrastructurele oplossingen, de CO2-prestatieladder is een instrument dat ProRail al enige tijd inzet om duurzaam bouwen van de grond te krijgen. De nieuwe Veiligheidsladder is er één van de buitencategorie, verzekert Unger. “Dit is veel ingrijpender dan de CO2-prestatieladder. Overigens bestaat daar ook het misverstand over dat je binnen de korste keren op niveau 5 zit. Er komen is één, er blijven is een stuk moeilijker.”

Anders dan bij de CO2-prestatieladder kan ProRail op basis van de Veiligheidsladder ook aannemers uitsluiten. De zesduizend spoorbouwers die de komende maanden “door de wasmachine worden gehaald” in het kader van het veiligheidspasporten moeten samen op de vijfde trede uitkomen. Lukt dat niet, dan zullen ze opnieuw de schoolbanken in moeten om de juiste certificaten te bemachtigen. “Die minimale eisen gaan verder dan de huidige regels die horen bij VCA en de arbo”, waarschuwt Unger. Toch verwacht hij niet dat er aannemers in de gevarenzone terecht komen. “Is dat wel zo, dan volgt er een stevig gesprek.”

In spoorland waar een ongeluk in een klein hoekje zit, valt er hoe ook nog een wereld te winnen. Zeker vergeleken met de bedrijven in de procesindustrie. “Daar zitten ze gemiddeld op niveau 4. In de ruimtevaart zelfs op 5.” ProRail begint op 1 januari met de Veiligheidsladder. Het eerste jaar gaat geldt die alleen voor vijf, zes grote spooraannemers. Na een evaulatie zijn ingenieursbureaus en toeleveranciers aan de beurt. Aannemers zitten qua veiligheid nog lang niet aan de top, zegt Unger. “De meeste belanden volgend jaar in catogorie 1 of 2. Hoe je bovenaan komt? Een goede voorbereiding is belangrijk, maar blijven vernieuwen ook. Misschien helpt meer prefab wel. Het maakt mij ook niet zoveel uit. Ik hoop alleen dat de Veiligheidsladder een bron van inspiratie wordt voor alle aannemers. En net zoals een restaurant moet hij zich elk jaar waarmaken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels