nieuws

project Bogen trekken en duwen in stadsbrug Nijmegen

infra

In het buitenland wordt de constructie regelmatig toegepast tussen rotspartijen. Maar in Nederland gebeurt het niet vaak dat brugbogen eerst door een anker bijelkaar worden getrokken, om eenmaal gereed tegen de steunpunten te duwen. Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen past het toe in de nieuwe integraalbrug bij Nijmegen.

Aan de noordoever van de Waal steunen straks vijftien bogen tussen een landhoofd en de eerste rivierpijler en aan de zuidoever vijf. De bouwcombinatie heeft inmiddels vijf bogen aan de noordkant gestort.

“De vijftien bogen vormen een integrale constructie, een monoliet van ongeveer 700 meter lang”, zegt contractmanager Sander Roesink. “We hebben voor deze techniek gekozen omdat architecten Laurent Ney en Chris Poulissen een licht en elegant ontwerp hebben gemaakt. Dus kent de brug geen halfronde bogen die een eigen constructie vormen. De bogen in de stadsbrug hebben een overspanning van 42,5 meter bij een hoogte van 5 meter.” Daar komt bij dat het boogdek een dikte van slechts een halve meter heeft, een heel beperkte constructiedikte. De kolommen kunnen de kracht niet opnemen. Daarom lopen er tien stalen balken boven het brugdek. Die verankeren de bogen aan het landhoofd, dat meest noordelijk net achter de dijk is aangelegd. Elke nieuw gestorte boog wordt hieraan gekoppeld. Roesink: “Nu trekken ze aan het landhoofd. Als de laatste boog tegen de eerste rivierpijler in de Waal is gelegd, verwijderen we de ankers. Dan gaan de bogen tegen het landhoofd en de rivierpijler duwen. De constructie staat dan ingeklemd.”

Voeg

De techniek is wat duurder, maar de investering meer dan waard, vindt Roesink: “Een belangrijk voordeel van het integraalviaduct is dat er geen voeg nodig is om de beweging op te vangen. Dus de stadsbrug heeft geen voegovergangen. Dat beperkt de geluidsoverlast en zorgt voor veel minder onderhoud.” Onderdeel van het contract is dat Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen voor 25 jaar het onderhoud aan de brug gaat doen.

Voor het storten van het beton heeft de bouwcombinatie drie bekistingsets opgebouwd, van elk ongeveer 300 ton staal, ter ondersteuning van de bogen. Per cyclus worden drie bogen aangelegd. In de eerste wordt de wapening aangebracht. Dat duurt twee weken. In de tweede wordt beton gestort. En de derde kan vier weken uitharden. Daarna wordt de staalconstructie verplaatst en op hoogte gebracht voor de volgende boog. “We passen twee manieren van storten toe”, zegt Roesink. “In de hellende vlakken gebruiken we een stijver mengsel dan in de horizontale delen.”

De betonstort is iedere keer een logistieke puzzel. “In elk boogdek storten we ongeveer 350 tot 400 kuub beton in één keer. Op die momenten hebben we een continue aanvoer van vrachtwagens.” En dan moet ook nog het weer meewerken. Vorige week moest een stuk dek weer worden afgebikt vanwege een onverwacht harde regenbui.

Ook de hamerdelen zijn in het werk gestort.

“We gebruiken nergens prefab. Dat kan ook niet, want de verschillen in het maaiveld zijn groot. Sommige hamerdelen staan in het weiland, sommige op hoger aangelegde stukken en sommige in een aan te leggen nevengeul.”

Even verderop werkt de bouwcombinatie op een platform in de uiterwaarden aan de hoofdoverspanning van de stadsbrug. Met 6000 ton staal worden twee halve bogen gemaakt die na de zomer tegen elkaar aan gaan en de hoogte in gehesen. “Deze winter wordt de hoofdoverspanning ingevaren”, zegt Sander Roesink. Wanneer is afhankelijk van het water en het weer. Zeker is wel dat op 1 november 2013 het verkeer over de nieuwe stadsbrug zal gaan.

Stadsbrug Nijmegen ‘De Oversteek’

Opdrachtgever:Gemeente NijmegenAannemer: Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen (BAM Civiel en Max Bögl Nederland)Ontwerp:Ney Poulissen architectenStart bouw:Voorjaar 2011Oplevering:November 2013Totale lengte:1,5 kilometerLengte hoofdoverspanning: 285 meterHoogte hoofdoverspanning (vanaf onderkant dek):60 meterAanbrug noord:660 meterAanbrug zuid:210 meter

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels