nieuws

Medewerkers dachten dat spoorbrug bij Eefde veilig was

infra

Spoorbeheerder ProRail heeft VolkerRail begin dit jaar een forse boete opgelegd voor een onveilige situatie die was ontstaan na verbouwing van de brug over de Eefsche Beek. Een van de opleggingen was een maand lang niet goed horizontaal verankerd.

Volgens de Volkskrantdie het incident zaterdag openbaar maakte is een maand lang veel te hard over de brug gereden. De treinen raasden met een snelheid van 140 kilometer per uur over de brug waar meer dan 30 kilometer niet verantwoord was. VolkerRail zegt in een officiële verklaring het voorval te betreuren. Omdat de situatie ter plekke anders was dan gedacht, konden de spoormonteurs het werk niet tijdens de geplande buitendienststelling voltooien. De aannemer ontkent stellig dat er door onervaren monteurs zou zijn gewerkt.

Een woordvoerder van de aannemer wil verder alleen nog kwijt dat de brug eerder vorig jaar is verhoogd. Dat is toen gebeurd door stalen balken onder de opleggingen te plaatsen. Eind vorig jaar moest die tijdelijke oplossing worden vervangen door een definitieve betonnen opstort. Die werkzaamheden konden niet worden afgerond, en de medewerkers schatten toen ten onrechte in dat ze de brug veilig achterlieten. Vervolgens verzuimden ze het werk af te maken.

Er is volgens de woordvoerder een interne evaluatie gehouden en de mensen die bij de brug aan het werk waren zijn aangesproken op hun gedrag. ProRail heeft de aannemer een boete van 115.000 euro opgelegd.

De tekortkoming werd geconstateerd door medewerkers van adviesbureau Apcon die voor iets anders bij de brug moesten zijn. VolkerRail deed niets met hun twijfels. Toen ProRail half december vorig jaar een eigen inspecteur naar de brug stuurde, sloeg die direct alarm en legde de machinisten een snelheidsbeperking op.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels