nieuws

Even rusten na elk stukje tunnelboren

infra

Stapje voor stapje heeft tunnelboormachine Victoria van de Noord-Zuidlijn het boren hervat. Sinds maandagmiddag boort de machine steeds een klein stukje om daarna in te houden zodat het grout dat bij de staartspleet wordt geinjecteerd de tijd krijgt om uit te harden. Op die manier moet voorkomen worden dat nogmaals boorspoeling station Vijzelgracht binnendringt door […]

Stapje voor stapje heeft tunnelboormachine Victoria van de Noord-Zuidlijn het boren hervat. Sinds maandagmiddag boort de machine steeds een klein stukje om daarna in te houden zodat het grout dat bij de staartspleet wordt geinjecteerd de tijd krijgt om uit te harden. Op die manier moet voorkomen worden dat nogmaals boorspoeling station Vijzelgracht binnendringt door een lek tussen de stationswand en de startconstructie.

De eerste etappe die de boormachine na de calamiteit aflegde bedroeg niet meer dan 80 centimeter. Tijdens dat traject is eerst een speciaal dichtmiddel geinjecteerd bij de achterkant van het boorschild. Daarna werd zoals gebruikelijk grout ingespoten en is de boor een paar uur stil gezet. Nadat het grout was uitgehard is weer een stukje verder geboord. Zo heeft de tunnelboor in kleine stapjes station Vijzelgracht verlaten.

Tijdens de eerste 18 meter vanaf het station maken de boorders in totaal nog drie extra stops om extra injecties te kunnen uitvoeren. Daarna is de boor uit het invloedsgebied van de lekkage. Naar verwachting is dat vanmiddag het geval. Tot die tijd zijn er op straat continu toezichthouders aanwezig die de situatie in de gaten houden.

De boorploeg heeft het beeldje van beschermheilige Sint Barbara afgelopen weekeinde verplaatst van de startschacht bij station Scheldeplein naar station Vijzelgracht, vlak bij de machine.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels