nieuws

Einde aan dominantie heilige koe komt snel dichterbij

infra Premium

In de artikelenreeks De Bouw in 2030 schetsen opinieleiders hun visie op de toekomst van de sector. Vandaag: Ton Venhoeven, architect en rijksadviseur voor de infrastructuur.

De auto als heilige koe verdwijnt. We stevenen af op een multimodale samenleving waarin de keuze voor fiets, (vracht)auto, metro of scheepvaart eenvoudiger te maken is. Het slimste vervoermiddel is online te bestellen, inclusief het advies om snel of juist goedkoop van A naar B te komen. Dat geldt voor zowel personen als voor goederen, is de toekomstvisie voor 2030 van architect Ton Venhoeven, rijksadviseur voor de infrastructuur.

“Internet zal verstrekkende gevolgen hebben op mobiliteit en inkoopgedrag. Winkels worden showrooms waar we spullen passen en voelen, waarna het gewenste pakketje thuis wordt bezorgd. Grote supermarkten krijgen te maken met een totaal nieuw concept als mensen boodschappen massaal on-line gaan bestellen. Distributie krijgt een nieuwe invulling, omdat de bevoorrading van winkels nog minimaal noodzakelijk is.

Ook het concept van ‘het nieuwe werken’ in combinatie met de grote variatie aan vaste en variabele arbeidscontracten zal verstrekkende gevolgen hebben. Per dagdeel bepalen we welke afspraken we wanneer hebben en wat de prettigste manier is om er te komen. Thuiswerken of participeren door ‘skypen’ heeft eveneens invloed; in de file is een vergadering voorbereiden uitgesloten. Wachten op een luchthaven voelt niet als zodanig voor wie gewoon kan doorwerken. Optimaal met de tijd omgaan zal belangrijker worden dan het bezit van vervoermiddelen.”

“Ons bureau in Amsterdam voert graag opdrachten uit in Hoofddorp of Almere. Maar Eindhoven en Luik behoren ook tot de opties, omdat we steeds effectiever vervoermiddelen inzetten en niet per se altijd aanwezig hoeven zijn. Als bureau hebben we de beschikking over twee abonnementen op connectcar en wie in het weekend een auto wil gebruiken, mag ze reserveren. Achteraf volgt dan op het privé-adres een rekening voor de gereden kilometers. Degenen die de opdracht in Luik uitvoeren, nemen nu de trein naar Maastricht en pakken daar een connectcar die naast het station klaarstaat. De meest efficiënte methode om er te komen. De multimodaliteit begint voorzichtig terrein te veroveren.”

“Mensen die in de stad wonen hebben niet meer vanzelfsprekend een auto. Nu al niet. Simpelweg, omdat er genoeg alternatieven zijn. Zij zullen veel liever af en toe de beschikking hebben over een auto en hoeven die niet meer per se te bezitten. De auto als heilige koe zal niet langer domineren als vervoermiddel en via verbruiksrechten worden uitgeleend.”

“Hetzelfde zal gelden voor vrachtwagens. Eigendom zal niet meer leidend zijn bij de keuze voor het vervoermiddel. Snel switchen is daarbij een voorwaarde en naast de OV-chip zal een OV-fiets, OV-scooter en OV-auto komen, maar dan af te rekenen via smartphone of tablet . Niet meer in felle afzichtelijke kleuren maar ook als geschikt representatief exemplaar.”

“Voor goederen zullen schepen, vrachtauto en elektrisch vervoer elkaar afwisselen en aanvullen, afhankelijk van de bestemming. Files worden vanzelf minder, omdat we onze tijd beter spreiden. Bovendien zal automatisch besturen ertoe leiden dat we 2 tot 3 centimeter van elkaar kunnen rijden, waardoor we de wegen veel efficiënter gaan gebruiken.”

“Langs de scheidslijn van de A2 tussen Amsterdam en Eindhoven zal de Randstad zich als metropool ontwikkelen. De vijf grote steden zullen samen met de Brabantse stedenrij aan elkaar groeien. Het Groene Hart en het Rivierengebied blijven daartussen vanzelf groener en leger vanwege de relatief slechte bereikbaarheid. Dat zal vanzelf gebeuren, zonder dat grote ruimtelijke ingrepen nodig zijn.”

“Steden moeten uitstekend bereikbaar zijn, anders verliezen we onze concurrentiepositie. We moeten goed blijven aansluiten op de rest van Europa: Brussel, Parijs, het Ruhrgebied en Londen. Met een hsl-boemeltje dat twee keer per dag rijdt, doe je dus niet mee. Als we die slag niet maken, is dat een bedreiging voor de positie van Schiphol. En impliciet staat ook de positie van Rotterdam op de tocht als Hamburg beter bereikbaar blijkt. We kiezen een goede route met de schaalsprong Almere en de wegverbredingen Schiphol, Amsterdam, Almere, de ring Utrecht en hsl-oost.”

“Via hoogfrequent spoor – treinen als metronet – zal vanzelf een soort rondje Randstad ontstaan en is vaak en vlot verkeer tussen de steden mogelijk. Uiteindelijk zullen snelle hsl-treinen kunnen fungeren als metrolijnen. Bedrijven zullen vanwege de goede bereikbaarheid automatisch hsl-stations en luchthavens kiezen als meest aantrekkelijke vestigingsplek.”

“Dat zie je al als je in Japan van Tokio naar Osaka reist, waar elke vijf minuten een hsl vertrekt. Daardoor verandert je gevoel van afstand drastisch. De ruim 500 kilometer worden in ruim twee uur overbrugd alsof je in een metro stapt en even later weer uitstapt. In de tussentijd kun je andere dingen doen en is het gevoel van reizen verdwenen.”

“De Zuidas in Amsterdam ligt op een perfecte locatie ten opzichte van Schiphol. Maar de luchthaven moet bereikbaar zijn via hsl, trein, metro én auto. Het vliegverkeer zal meer dan verdubbelen, de locatie is van groot belang. De luchthavens van Lelystad en Eindhoven kunnen fungeren als satellieten en de capaciteit vergroten. Landen op Schiphol zal duurder zijn, maar daar staan extra faciliteiten en een perfecte bereikbaarheid tegenover.”

“Daarnaast zal een onvermijdelijke CO 2 -heffing ingrijpen op onze inkoop- en vervoerskeuze. Een duurzaam geproduceerde tomaat die met weinig milieubelasting opgeslagen en getransporteerd is, zal door een heffing minder kosten en een voor de hand liggende keuze zijn in de supermarkt. De werkelijke kostprijs wordt versleuteld in de prijs van een product.”

“Steden zullen eisen aan CO 2 -uitstoot stellen om de binnensteden schoon en bereikbaar te houden. Leiden experimenteert nu al met elektrisch vervoer naar de binnenstad voor bevoorrading en ook Groningen en Utrecht zetten in op die trend. Amsterdam zal zwaar verkeer willen weren, in het voordeel van recreatief verkeer.”

“Vergeet de kilometerheffing en tol. Het wordt een waaier van maatregelen waarbij parkeertarieven exorbitant zullen stijgen. Bedrijven zullen zich willen profileren door 100 procent CO 2-neutraal te opereren en dezelfde eisen aan vervoerders en leveranciers te stellen. De helft van de vrachtwagens rijdt nu nog leeg rond. Dat keteneffect werkt. Onze kenniseconomie is sterk en we kunnen de logistiek versterken door extra in te zetten op die multimodale mogelijkheden. Een subliem software-systeem in combinatie met poortjes en een info-systeem wordt leidend voor het volledige transportsysteem. De smartphone wijst de weg.”

Reageer op dit artikel