nieuws

BAM-dochter en Volker Rail op lijst tunnelwerk van 480 miljoen euro

infra

BAM-dochter en Volker Rail op lijst tunnelwerk van 480 miljoen euro

BAM Nuttall en Volker Rail hebben met hun vaste partners de shortlist gehaald voor het afwerken van de tunnels voor de Londense spoorlijn Crossrail. De toewijzing van het project met een prijskaartje van 480 miljoen euro vindt begin volgend jaar plaats.

Crossrail heeft aangekondigd dat het voor deze opdracht vijf bedrijven of consortia heeft geselecteerd, waaronder BAM Nuttall met haar vaste partners Kier en Ferrovial Agroman, Volker Rail Joint Venture met de Britse bouwer Laing O’Rourke en Balfour Beatty Rail dat alleen opereert. Het project omvat het ontwerpen en de realisering (design and install) van de afwerking van de 21 kilometer lange spoortunnels onder de Britse hoofdstad, inclusief het leggen van de sporen en bovenleiding. Daarnaast gaat het om aanleg of installatie van vijftig ventilatieschachten, 40 kilometer looppaden, zestig drainagepompen en 30 kilometer bekabeling voor de brandbeveiliging. Het boren van de tunnels zelf begint volgende maand waarna het afwerken in 2014 moet beginnen, zodat de treinen in 2018 kunnen gaan rijden. Programmadirecteur Andy Mitchell: “Het afwerken van de tunnels is één van de grootste contracten die Crossrail zal toekennen. Er was veel belangstelling uit de spoor- en bouwwereld en we hebben dan ook een groot aantal reacties ontvangen.’’ Het consortium van BAM Nuttall, Kier en Ferrovial haalde al eerder de opdrachten binnen voor een deel van het tunnelwerk zelf, het ruwwerk aan de stations Bond Street en Tottenham Court Road en de aanleg van het station Farringdon. Langs de 188 kilometer lange spoorlijn dwars door en deels onder Londen komen 37 stations. In de meeste gevallen gaat het daarbij om uitbreiding of vernieuwing van bestaande metrostations. Crossrail, waarvoor een budget van ruim 17,8 miljard euro beschikbaar is, fungeert daarmee als belangrijke aanjager voor de infrastructuur-sector in de Britse bouwwereld.

Reageer op dit artikel