nieuws

Met 100 kilometer per uur vanKampen naar Emmeloord

infra

Met man en macht wordt gewerkt aan de weg tussen Kampen en Emmeloord. De N50 wordt omgebouwd tot een volwaardige autoweg en is dit weekend voor alle verkeer gesloten. De aannemer legde de laatste hand aan de zes kilometer lange weg tussen Ens en Ramspol, waar straks 100 kilometer per uur mag worden gereden.

De N50 tussen Kampen en Emmeloord krijgt twee extra rijstroken. De nieuw te bouwen Ramspolbrug op deze route gaat zijn eigen energie opwekken. Bij het afremmen van de klep als de brug dichtgaat komt energie vrij. “Uniek in de wereld.”

De weg sluit aan op de nieuw te bouwen Ramspolbrug. Rijkswaterstaat trekt een kleine 80 miljoen euro uit voor de verdubbeling van de N50 en de nieuwbouw van de Ramspolbrug. Het werk wordt uitgevoerd door Infrateam N50 Ramspol. De bouwcombinatie bestaat uit baggeraar Boskalis, die zo’n 600.000 kuub zand levert, wegenbouwer KWS Infra, bruggenbouwer Hollandia en Van Hattum en Blankenvoort voor de betonbouw. Het project valt binnen een design and construct-contract, waarmee de aannemerscombinatie zich verplicht het nieuwe wegdeel, de nieuwe Ramspolbrug en de ongelijkvloerse aansluiting bij Ens te ontwerpen en bouwen.

In de serie spoedprojecten van Rijkswaterstaat is de ombouw van de N50 een buitenbeentje. “Meestal is het – oneerbiedig gezegd – een kwestie van een halve meter asfalt ergens aan vastplakken of een spitsstrook aanleggen, maar hier gebeurt nogal wat”, aldus een van de uitvoerders.

“Uniek in de wereld”, aldus Rijkswaterstaat, is het gegeven dat de Ramspolbrug zijn eigen energie opwekt. Niet alleen leveren zonnepanelen op de brug zelf stroom. Ook energie uit de brug zelf wordt teruggewonnen. Het gaat om energie die vrijkomt bij het afremmen van de beweegbare klep als de brug dichtgaat. Het revolutionaire concept zorgt er voor dat de nieuwe Ramspolbrug 90 procent energiezuiniger is dan een traditionele brug.

Niet alleen het wegverkeer maar ook de scheepvaart heeft alle baat bij verhoging van de Ramspolbrug tot dertien meter. Zowel de plezier- als beroepsvaart reageren enthousiast. Met name in de vakantieperiode kan het nogal druk zijn en kan een openstaande brug zowel op de weg als op het water voor opstoppingen zorgen. De Ramspolbrug, die met 18 meter heel wat breder is dan de bestaande brug, hoeft straks minder vaak open voor scheepvaart.

Vlakbij Ens is een ongelijkvloerse aansluiting in de vorm van een half klaverblad gerealiseerd. Twee rotondes en een ovonde moeten de verkeerssituatie daar verder verbeteren. Het wegtraject tussen Ramspol en Ens is zo’n 250 meter in westelijke richting opgeschoven. De oude weg had twee rijstroken die door een vangrail waren gescheiden. De nieuwe autoweg heeft twee keer twee rijstroken en geen vluchtstrook.

De werkzaamheden nemen een kleine drie jaar in beslag. De bouwcombinatie is in maart 2010 met de voorbereidende werkzaamheden begonnen. Als de nieuwe brug begin 2013 in gebruik wordt genomen, staat de sloop van de oude brug op stapel. Aan het eind van het jaar is de oplevering. Rijkswaterstaat verwacht dat het aantal ongelukken – nu zo’n veertien per jaar – straks met 60 procent zal afnemen. ■

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels