nieuws

Langste drijvende brug ter wereld aan vervanging toe

infra

Langste drijvende brug ter wereld aan vervanging toe

Eerder deze maand is een joint-venture van Kiewit Corp, General Construction en Manson Construction begonnen met de voorbereidingen voor het vervangen van de brug. De nieuwe brug zal zes rijstroken en een voet- en fietspad krijgen.

De in 1963 geopende brug over Lake Washington draagt een vierbaansweg, de SR-520, die de stad Seattle verbindt met de oostelijke buitenwijken waar onder andere Microsoft zijn hoofdkwartier heeft. Het drijvende deel van brug bestaat uit 33 betonnen pontons die met 62 ankers vastgelegd zijn in de bodem van het meer. In het midden van de brug is een ophaalbrug. De brug is zowel aan de westkant als aan de oostkant via viaducten op pijlers verbonden met het vaste land.

Twee rijstroken van de nieuwe brug worden gereserveerd voor carpoolers (minimaal twee personen in een auto) in beide richtingen. Deze stroken kunnen eventueel in de toekomst gebruikt worden voor een trambaan. Volgens het ontwerp is het ook mogelijk extra pontons toe te voegen zodat de brug een trambaan kan dragen.

De vervanging is volgens het Washington State Department of Transportation (WSDOT) noodzakelijk omdat de kans steeds groter wordt dat de huidige brug een aardbeving of een zware storm niet zal weerstaan. De brug is ontworpen voor een levensduur van 50 jaar. Per dag gaan gemiddeld 115.000 auto’s over de brug die gebouwd is voor een capaciteit van 65.000 auto’s per dag. Vanaf december 2011 zullen gebruikers van de oude brug tol gaan betalen om de nieuwe brug te bekostigen. De nieuwe brug komt pal naast de oude te liggen.

Aardbeving

Er zijn in de afgelopen 30 jaar zoveel reparaties uitgevoerd aan de brug, de kabels en de ankers dat de pontons nu 30 centimeter dieper steken dan in 1963. De top van een muurtje langs het wegdek staat ongeveer vier meter boven het waterniveau. De brug is ontworpen om eens in de 100 jaar storm te weerstaan, maar is nu al kwetsbaar bij eens in de 20 jaar storm. Het westelijk viaduct is gebouwd op holle pijlers die volgens WSDOT zullen imploderen bij aardbeving die eens in de 100 jaar plaatsvindt.

Wanneer een storm langer dan vijftien minuten windstoten produceert van meer dan 80 kilometer per uur wordt de brug gesloten voor het verkeer en zet WSDOT de ophaalbrug open. Dit is nodig omdat de kracht van de golven de hele brug noordwaarts duwt waardoor de ophaalbrug kan gaan scharnieren tussen de twee betonnen pontons waar hij mee verbonden is. De nieuwe drijvende brug zal een storm met windsnelheden van 160 kilometer per uur en een aardbeving die eens in de 1000 jaar voorkomt, moeten doorstaan.

Slappe modder

Het bouwen van een hangbrug over Lake Washington was volgens WSDOT geen optie omdat er een bocht in de huidige verbinding zit. Ook zouden twee torens van meer dan 200 meter hoogte niet passen in het landschap. Het bouwen van een vaste brug zou erg duur zijn omdat de bodem van het 70 meter diepe meer uit slappe modder bestaat. Ook met het oog op aardbevingen is de keuze voor een drijvende brug logisch. Een drijvende brug heeft geen last van aardschokken, maar kan wel beschadig worden door een tsunami.

De nieuwe brug wordt 38 meter breed en zal worden gedragen door grote betonnen pontons die opgedeeld zijn in luchtdichte cellen. Op deze pontons komt een raamwerk van staal en beton waarop het wegdek geplaats wordt. Het wegdek zal bijna zeven meter boven het waterniveau komen. Aan weerszijden van de drijvende brug worden zogenaamde flanker-pontons geplaatst die, als een soort vleugels in het water, de brug verder stabiliseren. In de nieuwe brug komt geen ophaalbrug. Schepen kunnen passeren onder de viaducten aan weerszijden van de brug die respectievelijk 13 en 21 meter hoog zijn.

De joint-venture heeft een design and build-contract voor het vervangen van de brug en de viaducten met een waarde van 428 miljoen euro. Hun bod lag, tot ieders verrassing, 120 miljoen euro onder de schatting van WSDOT. Onder een apart contract van 270 miljoen euro zijn Kiewit en General Construction aan de kust bij Aberdeen begonnen met het bouwen van een betoncentrale, een waterzuiveringsinstallatie en een dok/bassin van 1,6 hectare waarin vanaf 2012 de betonnen pontons kunnen worden gebouwd. Wanneer ze klaar zijn moeten ze over een afstand van 500 kilometer naar Seattle worden gesleept.

Luchtdichte cellen

Het grootste deel van de nieuwe brug zal bestaan uit 22 betonnen pontons die ieder 120 meter lang, 25 meter breed en 9 meter diep zijn. Elke ponton weegt 10 ton en is opgedeeld in luchtdichte cellen die met balast gevuld kunnen worden. De ankers waarmee de pontons via kabels in de bodem van het meer worden bevestigd, wegen 7 ton per stuk. Naast de hoofdpontons komen 54 kleinere ‘flankers’ of stabiliteits-pontons te liggen voor de stabilisering. Aan beide einden van de drijvende brug komen twee extra zware pontons overdwars te liggen. Hierop komen de nieuwe viaducten te staan die de brug verbinden met de oevers.

De eerste pontons zullen volgens WSDOT ook gebruikt kunnen worden mocht de bestaande brug beschadigd raken bij een storm of aardbeving. De vervanging van de drijvende brug over Lake Washington is een onderdeel van een veel grotere verbreding en verbetering aan de SR-520 over een lengte van 12 kilometer die in totaal 4,6 miljard dollar zal kosten. Deze weg zal over de volle lengte, dus ook over de brug, een carpoolstrook krijgen. Het fietspad sluit aan op een netwerk van fietspaden aan de oostkant van Lake Washington. Het hele project moet eind 2014 gereed zijn. n

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels