nieuws

Surinaamse haven kan weer dertig jaar mee

infra

Surinaamse haven kan weer dertig jaar mee

Het havencomplex in de Surinaamse hoofdstad Paramaribo moet de modernste van de regio worden. Om dat doel te bereiken, is in de afgelopen vier jaar ongeveer 90 miljoen euro geïnvesteerd. Een belangrijk deel van de werkzaamheden is uitgevoerd door Ballast Nedam Infra Suriname.

Jarenlang was de Nieuwe Haven een plek waar de inwoners van Paramaribo zich diep voor schaamden. En niet geheel ten onrechte: de kade was sterk in verval, evenals de rest van de infrastructuur en de gebouwen. Het laden en lossen van de schepen duurde inefficiënt lang, de bureaucratie en chaos bij de afhandeling van ladingen en de douane maakten de situatie er niet beter op.

Maar de situatie is inmiddels drastisch veranderd, de haven is hard op weg de beste van het Caribisch gebied en de noordelijke helft van het vasteland van Zuid-Amerika te worden. Het complex van 55.000 vierkante meter is nu gestructureerd ingericht, met moderne kranen en een verlengde kade. Niet in de laatste plaats door de inzet van Ballast Nedam, dat vier jaar geleden werd ingehuurd voor de meest in het oog springende werkzaamheden.

Voor het Nederlandse bedrijf zit het er nu bijna op. Projectmanager Paul Manuels blikt tevreden terug op de uitvoering van de megaklus: “Het is een hele moderne haven geworden”, zegt hij, lopend over de vernieuwde kade, die bovendien uitzicht biedt op de indrukwekkende brug over de Surinamerivier, ruim tien jaar geleden eveneens door Ballast Nedam gebouwd.

De renovatie liep echter niet geheel volgens planning, de werkzaamheden liepen behoorlijk uit. “Vooral het ophogen van het terrein kostte meer tijd doordat er een verzakking van 1,5 meter extra ontstond dan waar vooraf op was gerekend. We hebben uiteindelijk zeker meer dan honderdduizend kubieke meter zand gebruikt op de gewenste hoogte te krijgen.”

Nederlands geld

Niet alleen duurde de uitvoering wat langer, ook de kosten vielen uiteindelijk hoger uit. Door de extra werkzaamheden bleek de oorspronkelijke aanneemsom van 28 miljoen euro die Ballast Nedam was overeengekomen, en die door de Europese Unie werd betaald, onvoldoende. Uiteindelijk bracht Nederlands geld uit de verdragsmiddelen, uitkomst en werd de extra zes miljoen euro gefinancierd.

Maar het uiteindelijke resultaat mag er wezen. “We hebben onder meer de palen onder het kadedek gerepareerd en gecoat, wat overigens alleen bij laag water kon gebeuren. Op het dek zelf is een nieuwe betonlaag van 35 centimeter dik aangebracht. Daarnaast is de kade met 80 meter verlengd.”

Voor het verharden van het haventerrein werd gebruik gemaakt van stenen, die in Suriname zelf niet te verkrijgen waren. Manuels: “Die konden we natuurlijk in het buitenland inkopen, maar we hebben er voor gekozen om bij een lokaal bedrijf de productiefaciliteiten op te zetten.”

Vooral in logistiek opzicht was het werk een enorme uitdaging. “Elke week zaten we met de havenleiding om de tafel om te kijken hoe wij als aannemer de werkzaamheden konden uitvoeren, zonder dat daardoor het werk in de haven zelf stil kwam te liggen. Dus terwijl wij op de ene plek bezig waren, kon op een andere plaats geladen en gelost worden en moesten betrokkenen een bepaalde route volgen om op de bestemming te komen, zonder dat we elkaar hinderden. Dat was iedere keer weer een enorm gepuzzel. En ik moet zeggen dat we wat dat betreft een goede samenwerking hadden met de havenautoriteiten.”

Een deel van de werkzaamheden besteedde Ballast Nedam uit aan de Surinaamse onderaannemer Baitali. “Dat vond ik ook mooi van dit project, de samenwerking met de Surinaamse bouwer was leuk. We hebben ze echt wat kunnen leren. Soms was het ook best wel lastig, vooral als er iets niet goed was gedaan en we daar een opmerking over maakten. Ze hadden nogal eens de neiging om commentaar weg te wuiven. Of door heel gemakkelijk te zeggen dat het toch niet erg is als het allemaal een maandje langer zou duren. Inmiddels zijn ze ervan doordrongen dat wat ons betreft een afspraak ook een echte afspraak is en wij volgens ISO-normen werken. Baitali heeft zelfs een eigen kwaliteitsafdeling opgezet, dat zie je in Suriname niet vaak.”

Barrières

Havendirecteur John Defares is ervan overtuigd dat de Nieuwe Haven dit jaar door de Caribische Scheepvaart Associatie wordt uitgeroepen tot de beste van de Caribische regio. “Het belangrijkste wat nog moet gebeuren, is het wegwerken van bureaucratische barrières bij de douane. En het havencomplex zal beter moeten worden ontsloten door de aanleg van viaducten en toegangswegen. De modernisering heeft er in ieder geval toe geleid dat Suriname voor de komende dertig jaar is voorzien van een haven die aan de eisen van deze tijd voldoet.”

Voor Ballast Nedam ziet de toekomst in Suriname er zonnig uit. Het bedrijf voert momenteel een voorstudie uit voor de bouw van een brug over een andere grensrivier, de Corantijn. Als het aan het ministerie van Openbare Werken ligt, wordt uiterlijk begin volgend jaar begonnen met de werkzaamheden, waarvoor het Nederlandse bedrijf de meest voor de hand liggende kandidaat is.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels