nieuws

‘Schiphol lijkt sterk op een groot spoorstation’

infra

‘Schiphol lijkt sterk  op een groot spoorstation’

Movares is in de hoofdstad op veroveringstocht. De spoorspecialist bij uitstek ontwikkelt ideeën over lege kantoren en snakt naar een grotere rol op Schiphol.

“Voor het oplossen van oude problemen heb je soms nieuwe denkers nodig”, stelt Bart van Leeuwen, bij Movares regiodirecteur Noordwest. “Wij als nieuwkomers hebben dat voordeel.” Na Arnhem, Eindhoven en Rotterdam heeft sinds dit voorjaar ook Amsterdam een eigen vestiging van ingenieursbureau Movares. Vanaf het Rhijnspoorplein neemt het dertien medewerkers tellende regiokantoor Noord-Holland, Flevoland en Utrecht onder zijn hoede. Directeur Van Leeuwen was zestien jaar verbonden aan het ingenieursbureau van de stad Amsterdam en is vertrouwd met de mores van de hoofdstad.

“Vanuit de regiokantoren kruipen we dichter aan tegen de eindgebruikers. Het helpt als op je bureau mensen werken die zich verbonden voelen met de stad en de streek. Als een grote partij als Rijkswaterstaat de opdrachtgever is, wordt de hoofdingenieur niet rechtstreeks aangesproken door de bevolking. Bij werk voor de lagere overheid praat je met de wethouder en krijg je letterlijk te maken met de bakker op de hoek die zijn mening geeft. Niet altijd blijkt dan de technisch mooiste aanpak de beste oplossing. ”

Van Leeuwen moet regelmatig uitleggen dat Movares meer doet dan spoor alleen. Veel meer. Vervoer is mobiliteit geworden, de opmaat tot ingewikkelde vraagstukken over de rol en inrichting van knooppunten. Zo kijkt de regiodirecteur nadrukkelijk naar Schiphol, wat ingenieurswerk betreft van oudsher het bolwerk van DHV-dochter Naco. Movares is in de luchtvaart een groentje maar maakt wel studie van tunneldekverzwaring om de luchtreus Airbus 380 te kunnen ontvangen. Heeft de luchthaven zijn bureau niet meer werk te bieden?

“Schiphol is heel interessant. Alle soorten vervoer komen daar samen. Bij ingewikkelde knooppunten kunnen wij gezien onze ervaring meerwaarde bieden. Schiphol lijkt in veel opzichten op de grote knooppunten als Amsterdam en Utrecht Centraal. Waarom zit Movares niet meer op Schiphol? Onze aanwezigheid zou heel logisch zijn. We zijn al een aantal keren uitgenodigd.”

Problemen

De gepokt en gemazelde spoorspecialist meet zich behalve over luchthavens ook een mening aan over de Amsterdamse kantorenmarkt. Vanuit de gedachte: wie de hoofdstad als uitvalsbasis neemt, moet zich ook serieus verdiepen in de problemen van de gemeente.

Projectleider Pieter Boot denkt dat de tot dramatische hoogte opgelopen leegstand – in het zuidoosten van de stad 35 procent – kan worden omgebogen in een gezond evenwicht tussen vraag en aanbod. Voorwaarde is wel dat verder wordt gekeken dan de waarde en functie van ieder gebouw afzonderlijk. Boot bepleit op gebiedsniveau scherpe inventarisaties gekoppeld aan een hechte samenwerking tussen de talrijke partijen op de kantorenmarkt. “In het ideale plaatje krimpt de kantorenvoorraad in. Wat overblijft wordt flexibeler en duurzamer ingericht. Overbodige kantoren kunnen woonfuncties krijgen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels