nieuws

Rails Noord-Zuidlijn 300 miljoen

infra

Het aanleggen van de rails van de Noord-Zuidlijn mag maximaal 300 miljoen euro kosten. Dat plafondbedrag hebben de drie overgebleven bouwcombinaties meegekregen voor hun inschrijving op het bovenbouwcontract.

Drie bouwcombinaties mogen volgende maand een bieding neerleggen: Via NZL (Visser&Smit/Imtech), Strukton N-Z-lijn en De Meridiaan (Dura/Max Bögl/Balfour), bevestigt woordvoerder Michiel Jonker van de Noord-Zuidlijn. Het gaat om een design&construct-contract met een dialoogfase voor bijna 20 kilometer rails (tweemaal 9,7 kilometer) en de bouwkundige afbouw van de acht stations, waaronder de roltrappen en liften. De tunneltechnische installaties horen overigens niet bij dit deelcontract. De stations liggen op een diepte die varieert van 11 tot 26,5 meter.

Er is gekozen voor een plafondbedrag van 300 miljoen euro, iets minder dan 10 procent van het totale Noord-Zuidlijnbudget van ruim 3 miljard. Bij de gunning wordt gelet op diverse criteria waarvan het beperken van hinder een van de belangrijkste is. Nog deze zomer wordt het laatste grote contract van de metrolijn tussen de kop van het Damrak en het Scheldeplein vergeven.

Zowel Strukton en Dura Vermeer als Max Bögl zijn al betrokken bij andere deelcontracten van de metro.

Het boorproces van de tunnel staat op het punt weer te beginnen en station Vijzelgracht moet nog volledig worden ontgraven, voordat sprake kan zijn van het aanleggen van de rails. De metro moet in het najaar van 2017 gaan rijden en zal naar verwachting meer dan 200.000 passagiers per dag vervoeren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels