nieuws

Kademuur in hartje Den Haag krijgt herkansing

infra Premium

Een flauwer talud en en een berg zand om tijdelijk tegendruk te geven, moeten voorkomen dat de Haagse Conradkade nogmaals in beweging komt tijdens de versterkingsoperatie.

Toen aannemer Van der Meer dit voorjaar startte met het intrillen van damwanden voor de nieuwe kademuur aan de Haagse Conradkade verzakte spontaan de tramrails. Dat was niet de bedoeling, want de operatie was juist bedoeld om de kade voor te bereiden op de komst van zwaardere tramstellen.

Het werk lag een tijdje stil om het ingenieursbureau van de gemeente Den Haag de tijd te geven een nieuwe uitvoeringsmethode te bedenken. Die is gevonden en de gww-aannemer uit Benthuizen en onderaannemer Van ’t Hek zijn inmiddels al weer een paar weken bezig op de nieuwe manier. Na het intrillen van een hulpdamwand in het water wordt een tijdelijke steunberm van zand aangelegd tegen de bestaande kade. Die moet zorgen voor voldoende tegendruk bij het trillen van de definitieve damwand. Verder voorziet het ontwerp in een flauwer talud.

Het steunzand moet na een tijd dus ook weer weg om de damwand te kunnen inpakken in het beton voor de definitieve constructie. Een partij van 2000 kuub zand schuift langzaam door de 440 meter lange bouwput tegen de binnenstad van Den Haag. Vermoedelijk moet er de komende weken nog wel eens een nieuwe vrachtwagen met zand worden aangevoerd, omdat er bij het voortdurende geschuif ongetwijfeld wat zand zoekraakt.

Pontons

De kademuur wordt met groutankers verankerd. Daarvoor neemt binnenkort gebroeders Van Leeuwen plaats op een van de pontons die in het water van de Haagse Kade dobberen. Van der Meer hoopt in februari zover gevorderd te zijn dat tram 12 weer beide sporen kan gebruiken en niet meer omgeleid hoeft te worden. Het tramspoor aan de waterkant is namelijk sinds de zomer afgesloten. Met de afwerking van de kademuur is de aannemer vermoedelijk nog tot de zomer van volgend jaar zoet. De betonconstructie wordt afgewerkt met metselwerk, zodat de kade haar klassieke uiterlijk behoudt.

Reageer op dit artikel