nieuws

Dienst heeft handen vol aan vorstgaten

infra

Dienst heeft handen vol aan vorstgaten

Het barre winterweer zorgt deze winter vooral voor gaten in het asfalt. Rijkswaterstaat heeft inmiddels de snelwegen op achttien locaties gerepareerd. Het speciale winterasfalt is er nog niet aan te pas gekomen.

Dura Vermeer won afgelopen najaar de Rijkswaterstaat-award met Winterpave.
Het speciale winterasfalt is tot een gevoelstemperatuur van 6 graden onder nul
te leggen, waardoor gaten in het asfalt in de vrieskou meteen en in één keer
kunnen worden gerepareerd. Uitgebreide testen op een proefstuk op de A58 toonden
de kwaliteit van het zoab aan. Rijkswaterstaat worstelt winter na winter met het
probleem van gaten in het asfalt waarvoor alleen maar slechte oplossingen waren.
Asfalt dat bij lagere temperaturen is gelegd, hecht slecht en heeft bovendien de
neiging tot rafelen. De opspattende steentjes levert weer extra schade aan
auto’s. De dienst besloot het dilemma voor te leggen aan de markt, waarop Dura
Vermeer volgens Rijkswaterstaat met de slimste oplossing kwam. Het bouwbedrijf
mocht evenals collega KWS vorig jaar een proefstukken op de A58 leggen. Er volgt
echter nog geen vervolgopdracht nu het winterweer echt heeft toegeslagen,
bevestigt innovatiemanager Laurens Smal van Dura Vermeer. Spoedklus De bouwer
heeft Winterpave de afgelopen weken wel toegepast bij een spoedklus op de
busbaan N247 in opdracht van de provincie Noord Holland. “Het winterweer heeft
ons ook al wat klein werk opgeleverd, maar nog niet op de snelweg met zoab,
zoals eerder op de A58”, constateert Smal. Rijkswaterstaat sluit niet uit dat
het deze winter alsnog gaat gebeuren, maar de problemen tot nu toe zijn vooral
gaten en geen grote stukken asfalt die rafelen. “De methode om bij vrieskou te
asfalteren is een stuk duurder en minder milieuvriendelijk door het gebruik van
warmtekanons en andere vorstbeschermende maatregelen. We maken per locatie een
afweging van prioriteit, kosten en milieu”, licht Elske Homans van
Rijkswaterstaat toe. De schade op de A1 was in principe wel geschikt geweest,
maar omdat die weg komend voorjaar groot onderhoud wacht, is de optie van
winterasfalt alsnog afgevallen. Voor het vullen van de gaten wordt overigens een
slim reparatiemiddel toegepast. Ook dat is vorig jaar met succes getest: “Dit
jaar bestaat het schadebeeld vooral uit gaten. Deze worden gerepareerd door ze
te vullen met een reparatiemiddel of te repareren met warm asfalt. Voor het
vullen van gaten met een reparatiemiddel is vorig jaar een nieuw product getest.
Dat bleek duurzamer te zijn en wordt dit jaar met succes toegepast”, licht
Rijkswaterstaat toe.

Zout

Als de dienst alsnog besluit om winterasfalt te gebruiken is het overigens
allerminst zeker dat Dura Vermeer de opdracht krijgt, want meerdere
bouwbedrijven beheersen de methode, voegt zij daaraan toe. De dienst heeft tot
en met 5 januari al 97.000 ton zout gestrooid, terwijl in een gemiddelde winter
70.000 ton afdoende is voor het hele seizoen. Daarnaast voorzag Rijkswaterstaat
127 gemeenten en twee provincies van zout via het speciale zoutloket, waar 60
procent van de wegbeheerders zich heeft aangemeld. De vrieskou en sneeuw in
combinatie met dooi levert ook veel gaten op. Naast de A1 werden onder meer op
de A4, A13, A27 en A28 tot nu toe in totaal achttien spoedreparaties uitgevoerd.
De A4 en A20 volgen op korte termijn.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels