nieuws

Voegen in A20 in recordtempo vervangen

infra Premium

Voegen in A20 in recordtempo vervangen

De 7 kilometer A20 bij Rotterdam is in recordtijd gerenoveerd in de rustigste twee weken van het jaar. De hele snelweg staat op betonnen palen en is eigenlijk één groot kunstwerk. Daarom ligt de nadruk op vernieuwen van de voegovergangen, maar KWS vervangt ook driehonderd detectielussen en 30.000 ton asfalt.

“In Zuid-Holland is het de eerste keer dat we zo’n grote afsluiting hebben op zo’n druk stuk weg. Vergelijkbaar met de A10-West en de A2 Eindhoven, maar ook hier werkt het goed. Het is mensen goed uit te leggen, ook al is er deze week meer hinder dan vorige week”, licht projectmanager Katja van der Waal van Rijkswaterstaat toe.

Het gaat om regulier groot onderhoud, waarmee de snelweg voor minimaal vijf jaar weer vooruit kan. KWS is de hoofdaannemer die het werk binnen twee weken voor 14 miljoen euro uitvoert. Zij werken met 150 mensen 24 uur per dag door om de klus te klaren. De basis is een design & construct contract, al is het ontwerpdeel vrij beperkt. Daarbij woog prijs even zwaar als kwaliteit. Extra aandachtspunt was de aan- en afvoer van asfalt. KWS voert het asfalteren vooral ‘s nachts uit, waardoor de vrachtwagens niet al te veel hinder veroorzaken.

Rijkswaterstaat rekende alle scenario’s door en koos uiteindelijk voor twee keer een week volledige afsluiting. “Dat gaf de minste hinder en is in overleg met Rotterdam en de regio tot stand gekomen. Het alternatief was geweest om gedurende drie maanden elke weekeinde af te sluiten.” Ondertussen wordt namelijk ook gewerkt aan de Maastunnels en staat de uitvoering van de A15 Maasvlakte-Vaanplein op stapel. Op tafel ligt een dikke stapel met alternatieven voor het geval het verkeer rond Rotterdam toch dreigt vast te lopen. “Maandag was er een ongeluk waarbij drie rijstroken moesten worden afgesloten. Tja, dan loopt het toch meteen vast, ook al stond de berger klaar.”

In de spits rijden 25.000 voertuigen over de 7 kilometer tussen Terbregseplein en Kleinpolderplein. De snelweg staat volledig op betonnen palen en is feitelijk één groot kunstwerk. De voegovergangen hebben daarom extra aandacht. Naast de 25.000 vierkante meter asfalt die wordt vervangen, gaat veel tijd zitten in het vernieuwen van de 3500 vierkante meter voegovergangen. “Die worden geluidsarm en duurzaam aangepakt, zodat ze weer dertig jaar meekunnen. Dat is een arbeidsintensief proces, maar straks hoor je geen ‘kedeng kedeng’ meer”, wijst de projectmanager.

De werkzaamheden zijn voor het grootste deel met een blauw zichtscherm afgeschermd. Daarachter wordt gewerkt. Het frezen is achter de rug, maar ook de driehonderd detectielussen voor de matrixborden moeten worden vervangen. De blauwe busjes van onderaannemer Van den Berg staan kris kras over de rijbaan. Diverse op- en afritten zijn volgezet met bouwketen, materieel, materiaal en busjes. Nieuwe machines worden van een dieplader gereden en op diverse plekken werken mensen in oranje hesjes. Op de matrix-borden prijken vier rode kruisen en overal staan bestelbusjes en materieel. Een berg zand ligt op de weg, net als een uitgezaagd stuk asfalt.

Ook worden op diverse plaatsen betonreparaties uitgevoerd. Het slopen van het viaduct Hofplein over de A20 in mei greep KWS aan om alvast extra inspecties uit te voeren naar de staat van de constructies en het beton.

De aannemer heeft een strakke planning, maar ziet ook de voordelen. Zo kunnen met het asfalteren meer machines naast elkaar rijden en ontstaan geen naden. Per rijbaan is een week uitgetrokken. De eerste helft verliep succesvol, het tweede deel wordt maandagochtend weer voor het verkeer vrijgegeven.

Dan zijn de schoolvakanties voorbij en wordt het alweer drukker op de weg. “Ruimte om met de afsluiting te schuiven was er niet en daarom was het weer onze grootste zorg”, onthult de projectmanager. Te nat weer of te warm weer hadden de planning in de war kunnen schoppen. KWS heeft daarvoor diverse alternatieve planningen uitgewerkt. De regen eerder deze week heeft ertoe geleid dat de aannemer vanaf dinsdag met een extra asfalteringploeg werkt.

Projectgegevens

Project: groot onderhoud A20

contract: d&c min

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat

Opdrachtnemer: KWS

Contractsom: 14 miljoen euro

Reageer op dit artikel