nieuws

‘A15-Arnhem fors duurder door tolheffing’

infra Premium

De kosten voor het doortrekken van de A15 vallen fors hoger uit door tol. Het heffen van tol is een onvoorspelbaar extra risico, waarschuwen de pps-directeuren van BAM en Strukton.

De combinatie van Nederlandse bestuurders met tol, stemt de bouwers niet optimistisch over de succesfactor. Om A15 versneld aan te kunnen leggen, wil het Rijk 285 miljoen euro van het budget van ruim 1 miljard euro via tol financieren. Het Rijk betaalt 385 miljoen euro en de stadsregio 372,5 miljoen euro. De eerste auto’s zouden dan in 2018 kunnen rijden. Voor de tweede oeververbinding bij Rotterdam overweegt de minister een vergelijkbare constructie. “De risicopremie zal niet gering zijn en het hele project duurder maken”, licht pps-directeur Witteveen van BAM zijn terughoudendheid toe. “Bij een normale pps geldt de voorwaarde dat de weg berijdbaar is, maar bij tol telt de hoeveelheid auto’s die betalen. Dat zijn zeer onzekere prognoses en berekeningen, want rond Arnhem zijn genoeg gratis alternatieven.”

BAM heeft vergelijkbare toltrajecten lopen in Ierland en Duitsland, maar de pps-expert waarschuwt dat Nederland een maatje te klein is voor tol. Ook de keus voor tol bij een tweede tunnel in Rotterdam zal in zijn ogen tot vergelijkbare risico’s leiden. “Dan is er één gratis en één niet? Dan weet ik wel welke tunnel een bestuurder kiest.”

Ook Strukton staat niet meteen te juichen bij de keus van tol. “We zijn blij met de kans en de beslissing, maar zullen extra goed moeten kijken naar de business-case en vervoerscijfers. Onze ervaring beperkt zich tot beschikbaarheidsvergoedingen en het is de vraag of we zo’n risico wel willen lopen”, reageert pps-directeur Erik Hermsen van Strukton.

BAM en Strukton hebben samen twee derde van alle pps-projecten in handen waarbij ontwerp, bouw, onderhoud en financiering in één contract zitten. Die langlopende opdrachten zijn gebaseerd op een beschikbaarheidsvergoeding en niet op tol. Brancheorganisatie Bouwend Nederland is wel positief dat minister Schultz de impasse bij de A15 met tol oplost in een poging de verkeersoverlast in de regio terug te dringen.

Reageer op dit artikel