nieuws

Studies wijzen uit dat IJmeerlijn veel goedkoper kan

infra Premium

De IJmeerlijn kan 1,5 tot 2 miljard euro goedkoper. Dat bleek maandag bij de presentatie van de studies van drie combinaties van marktpartijen.

De kostenbesparing is mogelijk doordat opdrachtgever Werkmaatschappij Amsterdam-Almere een aantal eisen heeft laten vallen. Zo is nu in alle varianten sprake van een lichtere metrolijn, in plaats van een snellere en grotere treinspoorverbinding. “Het belangrijkste is dat de verbinding er komt. Dat de reistijd iets langer is, vind ik minder belangrijk”, zegt Adri Duivesteijn, wethouder Ruimtelijke Ordening in Almere. De marktpartijen die voor een andere vorm van transport kozen, zoals HOV-busverbinding of lightrail, vielen bij de gunning van de visie-uitwerking af. Ook is het traject aanzienlijk verkort; zo is de halte op het nieuw aan te leggen eiland Pampus geschrapt. De varianten sluiten aan op de bestaande metrolijnen, één ook op het spoor.

In de oorspronkelijke plannen van Amsterdam en Almere moest de verbinding 5,3 miljard euro gaan kosten. Door eisen te schrappen, komen de varianten 1,5 tot 2 miljard lager uit. Ben Viveen, projectdirecteur werkmaatschappij Amsterdam-Almere: “Veel van onze randvoorwaarden bleken bij nader inzien vooral politiek getint, zoals de halte op Pampuseiland. Die is dus vervallen.”

Kostenstijgingen in de toekomst zijn volgens Viveen te voorkomen door de besluitvorming zo min mogelijk in de politiek en zoveel mogelijk inde techniekte laten plaatsvinden.

De drie combinaties die hun plan verder gaan uitwerken, zijn Movares/Rebel Group, Mott MacDonald/MNO Vervat met Zwarts en Jongsma en Jacobs/APPM met Pozad.In 2012 beslist het Rijk of het de vervoersverbinding wil financieren. “Zo niet, dan moet het Rijk een andere oplossing vinden voor de woningbouw die nu in Almere gepland is”, zegt Viveen. “De regio’s zoals Amsterdam en Almere kunnen in overleg bijdragen aan de door hun gewenste aanpassingen.” Naar aanleiding van een motie uit de Tweede Kamer is de marktpartijen ook gevraagd hun visie te geven op de haalbaarheid van een tolweg. Alle partijen ontraden echter deze mogelijkheid; in combinatie met de verwachte uitbreiding A1/A6 zou hiervoor relatief weinig animo zijn.

Reageer op dit artikel