nieuws

Spoorviaduct vlot ingeschoven

infra

Spoorviaduct vlot ingeschoven

Ballast Nedam en De Boer Spanlift hebben zondagochtend een betonnen dek voor de lightrail lijn Dordrecht-Geldermalsen binnen twee uur op zijn plaats geschoven. Het viaduct maakt deel uit van de toekomstige halte Baanhoek.

Bij de voorbereidingen van het inschuiven wonnen de aannemer en zijn onderaannemers in eerste instantie tijd; het spektakel zou daarom niet om 5 uur, maar om 4 uur zondagochtend beginnen. Maar door problemen met de elektrotechniek van een kraan ging die tijdwinst weer verloren.

Pas rond 6 uur kwam het 2000 ton wegende betonnen dek in beweging, daarna verliepen de werkzaamheden voorspoedig. Het gevaarte bewoog met zichtbare snelheid over de ingevette glijbanen en bereikte in zo’n 1,5 uur zijn beoogde eindpositie. Nu en dan stond het even stil voor het ophalen van de vijzels.

Een woordvoerder van de Merwede-Lingelijn, zoals de spoorlijn nu heet, vertelt: “De spoorlijn was failliet, maar de zeven gemeenten langs de lijn hebben hun nek uitgestoken. Zij financieren elk een deel van de ontwikkeling van de enkelspoors lightrailverbinding.”

Ballast Nedam voert het werk uit in opdracht van ProRail, voor een aanneemsom van zo’n 3 miljoen euro. “We hebben een staalconstructie op vijftig boorpalen geplaatst en daarop de bekisting uitgevoerd”, licht Mark Dorrestein van Ballast Nedam toe. “Het dek is uit de kist gevijzeld en vorige week woensdag hebben we het bij wijze van proef al 2,5 meter verschoven. De landhoofden zijn tijdens een negendaagse buitendienststelling in oktober uitgevoerd, met prefab wapening en bekisting. We brachten toen ook de tijdelijke stalen steunpunten in de spoordijk aan.”

Afgelopen zaterdag reed de laatste trein kort na middernacht. Daarna zijn het spoor en de dijk weggehaald. “Het dek ligt op zes achteraf aangebrachte glijbanen met roestvast staal en teflon. Het wordt aangedreven door vier 400-tons duwcylinders”, aldus Theo Hendriks, directeur Civiele technieken De Boer-Spanlift uit Nieuwegein.

Kolommen

Na het inschuiven komt het betonnen dek op een tijdelijke constructie te liggen. “Over acht weken hangen we de definitieve kolommen eronder, ze worden strak op hun plek tegen het dek opgevijzeld en ondergoten”, aldus Dorrestein van Ballast Nedam.

Constructief is het betonnen dek een voorgespannen balkligger met een lichte bocht; een bovenleidingmast staat er al op. De architectonische vormgeving van het viaduct is gelijk aan die van twee kunstwerken in de nabijheid; over de autosnelweg A15 en over een lokale weg.

Na het inschuiven zijn nog enkele prefab betonnen elementen op het dek gehesen. De operatie was tot op het kwartier nauwkeurig gepland. ProRail laat vaker een betonnen dek inschuiven, maar het is elke keer weer indrukwekkend. En een opluchting als alles naar wens is verlopen.

Op www.cobouw.nl is een filmpje van de werkzaamheden te zien.

Reageer op dit artikel