nieuws

Glasvezelmatten als wapening van brug

infra Premium

Het Havenbedrijf Rotterdam had in eerste instantie weinig fiducie in de composietbrug. Geen enkele composietproducent leek een oeververbinding te kunnen leveren die beantwoordde aan de hoge eisen. FiberCore Europe kwam alsnog met een concept dat voldeed.

“Wij wilden een stalen brug in kunststof bouwen. Maar composiet heeft natuurlijk heel andere materiaaleigenschappen dan staal”, vat Ko Heijboer van het Havenbedrijf samen. “Dan moet je anders denken.” De vormgeving van de brug van FiberCore, is totaal anders dan een traditionele stalen vakwerkbrug. In de constructie, geproduceerd in één stuk, vormen geweven glasvezelmatten de wapening. Doordat de vezels van onder- en bovenhuid via de verstijvingsribben in elkaar overlopen, is de gepatenteerde technologie van InfraCore Inside uitstekend bestand tegen slagbeschadiging, stempeldruk en vermoeiingsbelasting. In principe is het mogelijk voor elke verkeersklasse te bouwen. De vezels zijn niet aangebracht in één richting, zoals bij productie door middel van pultrusie. Vezels gaan driedimensionaal in alle richtingen, met glasvezeltextiel is in principe elk onderdeel van de constructie simpel te versterken. Met deze bouwwijze behoren de risico’s van een sandwichconstructie tot het verleden. “Bij bruggen en dekken met een verkeersklasse moet je voorzichtig zijn met sandwichconstructies of pultrusieplanken waarbij de vezels bijna geheel in dezelfde richting liggen”, zegt Simon de Jong van FiberCore Europe.

Brandbestendigheid

Belangrijk voor het Havenbedrijf was ook de uitstekende brandbestendigheid van het systeem van FiberCore. “Onze angst was dat een composietbrug bij een chemicaliënbrand snel zou wegsmelten. Maar uit onderzoek blijkt dat deze zich juist beter houdt dan staal”, zegt Heijboer. Bij proeven door Lloyds Register ontstond aan de buitenzijde een geblakerd laagje op de vezelversterkte kunststof. Werd de brander uitgeschakeld, dan doofde het vuur vanzelf. De oppervlakkige schade bleek eenvoudig ter plaatse te repareren. Van bezwijken van de constructie was geen sprake. De brug in het Hartelkanaal krijgt een kuststof looprooster in de zwaarste klasse brandwerendheid.

Reageer op dit artikel