nieuws

Doorstart station Vijzelgracht

infra

Nu de voegen stijf bevroren zijn, kan aannemer Max Bögl verder met het ontgraven van station Vijzelgracht. Van zuid naar noord worden de voegen eerst vrijgegraven, het ijs weggefreesd en kunnen er staalplaten overheen worden geplaatst.

Vorige week werden de eerste twee voegen al uitgerust met een staalplaat,
waarna de ruimte erachter werd gevuld met een mortel. Dat betrof twee voegen
waar temperatuuropnemers ìn de diepwand zijn geplaatst. Aan de binnenzijde van
de diepwand gaven de opnemers volgens Felix Paleari van de Dienst Noord-Zuidlijn
een temperatuur van -12 graden Celsius te zien. Dat was het resultaat van vier
maanden vriezen met lansen aan de binnenkant van de bouwput. Naar buiten toe
loopt de temperatuur over de 1,2 meter dikke wand op tot ongeveer 0 graden.
Kouder moet het volgens Paleari niet worden, want dan zouden kabels en leidingen
naast de put kapot kunnen worden gedrukt door de uitzettende ijsmassa. Om maar
te zwijgen van de funderingen van de woningen naast de bouwput.

Wevershuisjes

In de zomer en de herfst van 2008 ontstond tot tweemaal toe een lek in de
diepwandvoegen waardoor monumentale wevershuisjes naast het metrostation in
aanbouw verzakten. Het ijslichaam dat herhaling van de verzakkingen moet
voorkomen, wordt eerst met een grove frees verwijderd. Daarna wordt een kleinere
frees ingezet met een kop van zo’n 30 centimeter die tussen de twee vrieslansen
door kan die aan weerszijden van elke voeg in de grond zijn gedrukt. Om een zo
glad mogelijke ondergrond voor de stalen versterkingsplaten te krijgen wordt zo
nodig ook een klein stuk van de grillige betonwand weggefreesd.

Bekijk de
infographic
over de doorstart van station Vijzelgracht
!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels