nieuws

Tol lijkt enige oplossing voor nieuwe infra

infra Premium

Tol lijkt de enige oplossing om nieuwe infrastructuur op te pakken. Daarbij heeft het Rijk zelf een nieuwe oeververbinding bij Rotterdam en de A15 bij Nijmegen op het oog. De A3 of een (dubbeldeks) IJmeerverbinding staan hoog op het verlanglijstje van Kamerleden.

Het jaarlijkse circus rond de begroting van het ministerie van Infrastructuur
en Milieu is weer losgebarsten in de Tweede Kamer. Het debat over de bestedingen
van het ministerie wordt vandaag afgerond, maar is slechts een voorproefje voor
de meerjarenplanning van infraprojecten later dit jaar. In het parlement worden
de diverse wensenlijstjes voor nieuwe projecten opgesomd. De langste avondspits
ooit – van maandagavond – ondersteunt het gevoel voor urgentie om bij te bouwen.
Een extra snelweg tussen Rotterdam en Amsterdam (A3) of een weg dwars door het
IJsselmeer naar Almere spreken tot de verbeelding.

Miljarden

Helaas zal minister Schultz weinig kunnen toezeggen. Ze heeft namelijk
nauwelijks geld en zo’n nieuwe verbinding loopt al snel in de miljarden met alle
benodigde inpassingsmaatregelen. Bij het aantreden van het nieuwe kabinet was
nog sprake van een bescheiden 500 miljoen euro extra, maar het Economisch
Instituut voor de Bouw heeft net uitgerekend dat er een gat van 2,3 miljard op
de begroting prijkt voor het uitvoeren van de huidige plannen. De begroting
loopt terug van 8,4 naar 8 miljard euro per jaar voor alle infra- en
waterwerken.

Concessie

De minister zou een nieuw mega-project kunnen oppakken door tol te
introduceren. Een concessie aan de markt voor de exploitatie van een nieuwe weg
in ruil voor de bouw ervan bestaat in Nederland alleen in de vorm van de
Westerscheldetunnel, maar het nieuwe kabinet zet die deur wel nadrukkelijk open.
Ook dbfm-contracten bieden mogelijkheden voor financiering door derden, maar die
worden tot nog toe altijd betaald door het Rijk. Tol is het meest kansrijk op
drukke trajecten in de Randstad. Een A3 of nieuwe IJmeerverbinding zou zeer
geschikt zijn, maar Rijkswaterstaat heeft zelf een extra tunnel naar de
Rotterdamse havens op het oog en ziet kansen voor de A15 richting de Duitse
grens bij Nijmegen. Ook de dubbeldekssnelweg bij de A27 tussen Utrecht en Breda
wordt in een tolvariant uitgewerkt. Een bericht in deze krant daarover bracht
een landelijke discussie op gang, waarop de minister zich haastte te zeggen dat
tol op bestaande wegen is uitgesloten. Het parlement kan alleen met succes
nieuwe trajecten op de agenda krijgen als een meerderheid instemt met tol.

Reageer op dit artikel