nieuws

Niets is meer onredelijk in tunnelsoap

infra Premium

Dertig miljoen euro kost de tijdelijke weg waarmee oud-minister Eurlings het verdriet van de Utrechtse landtunnel verdrinkt. Best veel geld voor een weg die misschien maar een paar maanden dienstdoet. Omdat het omgekeerde ook waar kan zijn, tekent de Kamer er toch schaamteloos voor. Elke dag sneuvelen er bouwprojecten. Het is economisch slecht weer, het geld is op, we moeten bezuinigen. Iedereen snapt waarom het licht met terugwerkende kracht op rood springt voor te dure plannen.

Des te opmerkelijker is het dat de Tweede Kamer donderdag wel groen licht gaf
voor een tijdelijke weg bij Utrecht. Zonder slag of stoot, blikken of blozen.
Deel één van het verhaal is helder: niemand zit te wachten op files door een
nieuwe flessenhals. Die ontstaat namelijk, doordat de tunnel aan de westkant van
de Domstad voorlopig dicht blijft, terwijl de A2 tussen Amsterdam en Utrecht al
wel vijf rijstroken telt. De andere kant van de medaille roept echter tal van
vragen op. Zo kost de tijdelijke voorziening 30 tot 35 miljoen euro als we
minister Schultz van Haegen van Infrastructuur mogen geloven. Dertig miljoen
euro. Voor het voorkomen van een tijdelijke flessenhals. Die oplossing moet het
geld dubbel en dwars waard zijn. Dat kun je je afvragen. Het is namelijk niet
ondenkbaar dat automobilisten maar een paar maanden van het noodasfalt kunnen
genieten. De minister rekent op zeven maanden. In haar verhaal is de tijdelijke
weg in april 2011 klaar en de tunnel in november. Elke maand schrijft de
minister dan een kleine 5 miljoen euro af. Een kwestie van kosten wegstrepen
tegen baten. Haar rekensommetje kan echter flink tegenvallen. Utrechtse
omwonenden overwegen namelijk de ‘stinkende en ongezonde’ noodoplossing aan te
vechten bij de rechter. Dat kan betekenen dat de tijdelijke weg tijdelijk geen
functie heeft. Zeven maanden vliegen dan snel om. Waarom stapt de Tweede Kamer
in hemelsnaam in dit onzekere avontuur van 30 miljoen euro? Gek genoeg is er een
verklaring: de Kamer moest kiezen tussen twee kwaden. De tunnel alvast
openstellen voor ‘verkeer zonder gevaarlijke stoffen’ zoals auto’s en
bestelbusjes viel als meest logische optie af. Het levert aan het eind van de
rit niets op, beweerde Schultz. Niets doen was de eerste kwade optie. Ook dat
voorstel sneuvelde, want dan krijg je flessenhalsfiles, een onverkoopbaar
verhaal voor de rechtse meerderheid. Alleen Arie Slob van de ChristenUnie neemt
de beren op de duurste Nederlandse tijdelijke weg serieus. Toch twijfelt Slob
over het aanvragen van een nieuw debat over tunnels. Waarom? Omdat zelfs hij er
niet vanuit gaat dat de tunnel in november 2011 opengaat. Het zal april 2012
zijn of december. Dat rampscenario maakt de tijdelijke weg flink waardevoller.

Reageer op dit artikel