nieuws

Kamer stelt miljarden voor treinen ter discussie

infra

Op de oude voet spoor blijven aanleggen is volgens minister Eurlings onbetaalbaar. “Als we overal lijnen gaan verdubbelen, zijn we zo failliet.”

Er breken magere tijden aan voor de traditionele spoorbouwer. Dat bleek
donderdag in de Tweede Kamer opnieuw. Tijdens het debat over een spoorprogramma
(PHS) van 4,5 miljard euro werd duidelijk dat vooral zorgen over milieu en
geluid het oude spoorbeleid dwarsbomen. Rails inpassen in drukbevolkt gebied is
niet goedkoop. De discussie die losbarstte over het omstreden bouwplan voor een
spoorboog van 183 miljoen euro bij Deventer illustreerde dat. CDA-Kamerlid De
Rouwe: “In het land speelt PHS meer dan de regeringsdeelname van het CDA. Ik
kreeg 700 mailtjes over het spoorprogramma, 500 over de deelname.”

Onderschat

Onder druk van Kamer en regio die faliekant tegen de te korte spoorboog bij
Deventer zijn, rekende Eurlings met de boog af: “Wat mij betreft komt die er
niet.” Ook bij de verdubbeling van de Flevolijn die niet doorgaat, stond de
Kamer uitgebreid stil. Niet geheel verwonderlijk snappen vooral de linkse
partijen niets van dat besluit. Eurlings verdedigde dat hij geen andere keus
heeft. “We hebben de kosten onderschat.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels