nieuws

Geert Dales: ‘Men praat elkaar trauma’s aan’

infra Premium

Op de hem typerende felle wijze haalde oud-wethouder Geert Dales dit weekeinde uit naar alle criticasters die hem voortdurend aanvallen over zijn rol in het hoofpijndossier Noord-Zuidlijn. Hij pleitte ook voor een groot internationaal congres over megaprojecten om voor eens en voor altijd af te rekenen met trauma’s die iedereen elkaar aanpraat.

Wordt zo’n congres niet een herhaling van het werk van de
commissie-Duivesteijn
? “Nee, dat hoeft niet. Ik zou het werk van de
Deense onderzoeker Bent Flyvbjerg nóg centraler willen plaatsen. Met zijn
reference class forecasting vergelijkt hij infrastructuurprojecten van over de
hele wereld en kijkt hoe de kosten ervan zich ontwikkelen. Als je bij projecten
van de schaal van de Noord-Zuidlijn uitgaat van de kale kostenraming heb je
volgens Flyvbjerg een kans van 50 procent dat het werk binnen dat budget wordt
gerealiseerd. Wil je 90 procent zekerheid dan moet er 40 procent meer geld bij.”

En die methode kan je ook met terugwerkende kracht op projecten als
de Noord-Zuidlijn loslaten?

“Jazeker. Dat heb ik Flyvbjerg, tegenwoordig professor in Oxford, ook gevraagd
en volgens hem kan het heel goed. Op de achterkant van een sigarenkistje heb ik
die berekening zelf ook gemaakt.”

Wat was de uitkomst?
“Dat de overschrijdingen bij de Noord-Zuidlijn nog binnen de Flyvbjerg-norm
vallen. Het rapport van de enquêtecommissie stelt dat de zekere te verwachten
bouwkosten sinds 2002 met 806 miljoen euro zijn gestegen. De andere bedragen, de
400 miljoen euro risicioreservering en de 500 miljoen van Veerman zijn nog geen
zekere te verwachten kosten. Van die 806 miljoen euro is 235 miljoen indexering,
blijft over 571 miljoen euro. Dat is minder dan 40 procent. Je kan dus hooguit
zeggen dat ik het in 2002 niet voor 1,5 miljard had moeten gunnen, maar voor 2,1
miljard.”

Nog altijd een stevig verschil.
“Maar met een hogere prijs ontstaat ook een compleet andere werkelijkheid, waar
aannemers naartoe gaan werken. Als het project al was gegund. Vergeet niet, er
waren al twee aanbestedingsrondes stukgelopen, Met de kennis van nu zou ik in
2002 weer hetzelfde besluit nemen.”

Dat zei Tony Blair ook bij zijn verhoor voor de enquêtecommissie
vorige week.
“Ja, dat was frappant. Hij stond dezelfde dag in de krant als ik. Maar
ik meen het echt. Zo’n congres waar behalve wetenschappers, planologen,
aannemers en bestuurders aanschuiven zou ook aandacht schenken aan de complexe
werkelijkheid van bestuurders. Want dat blijft onderbelicht in het verder
gedegen rapport van de enquêtecommissie Noord-Zuidlijn.”

Reageer op dit artikel