nieuws

Golfbaan welkome bestemming overtollige grond

infra

Golfbaan welkome bestemming overtollige grond

Golfclubs zijn kampioenen in hergebruik. Hun behoefte aan reliëf bezorgt menige voormalige vuilnisbelt een nieuwe bestemming. In het Noord-Hollandse Winkel laat Golf- en Countryclub Regthuys minimaal 100.000 kuub klasse 1 industriegrond bezorgen.

Hier in de Kop van Noord-Holland krijgt het landschap er bovendien iets
bijzonders bij. Deze regio waar het land verder keurig waterpas ligt, wordt
verrijkt met een heuvellandschap met toppen tot 11 meter hoog. “Die heuvel van
11 meter wordt het hoogste punt van Noord-Holland”, weten Michael Warmenhoven en
Ron Peerdeman van het bedrijf Grondbalans en Jim Spaansen van de Spaansen Groep.
Spaansen en Grondbalans hebben er een gezamenlijke onderneming van gemaakt om de
bezorging gesmeerd te laten verlopen. Voor de aanvoer over het terrein heeft
Spaansen een tijdelijke weg aangelegd van betonplaten, gemaakt in de eigen
fabriek van het familieconcern in Harlingen. Grondbalans heeft daarop een
camerasysteem geïnstalleerd met automatische voertuigherkenning, voor een
nauwkeurige administratie van alle geleverde partijen. Dit systeem regelt ook de
toegang. Voor vrachtwagens die zijn aangemeld, gaat de poort automatisch open.
Vandaar de naam die het kreeg: Sesam (naar de bekende literaire spreuk: Sesam,
open u).

Verschil

Wie met de auto vanaf de West-Friese dijk het terrein op wil, moet eerst een
kleine 10 meter over losse staalplaten rijden. Hierdoor voel je het verschil
tussen deze gangbare vorm van tijdelijke terreinverharding en de betonnen weg.
Betonplaten van 3,20 meter breed en 17 centimeter dik vormen samen een strakke
baan van bijna 700 meter lang. “Zo’n betonweg is betrouwbaarder , efficiënter en
veiliger”, verklaart Spaansen. De chauffeurs zijn er blij mee. Die staalplaten
blijven wel eens haken, met schade aan de wagen als gevolg. En als het werk
klaar is, kunnen deze betonplaten – net als stalen rijplaten – weer mee naar een
volgend project.” De betonweg houdt op voor de grootste heuvel; die van straks
11 meter hoog. Daarvan is nu de helft bereikt. Makkelijker verlegbare stalen
rijplaten vormen de verbinding naar de top, waar BAM infra met een graafmachine
klaar staat om de vers gestorte ladingen egaal te verspreiden. Belangrijk om het
pad zorgvuldig te volgen, weten de chauffeurs, want de ‘bermen’ zijn nog zo
zacht, dat de wagen daarin makkelijk kan wegzakken. De grond wordt betrokken uit
de directe omgeving: de regio Noord-Holland Noord. Bagger uit sloten, grond die
vrijkomt uit bouwputten, wegenaanleg en rioolwerken; dat is dichtbij voldoende
voorhanden. Dat komt goed uit in het kader van “Werk met werk”, zoals het
drietal het formuleert. “Zo’n waterschap bijvoorbeeld is blij dat het de bagger
in de buurt kwijt kan; dat scheelt veel in de transportkosten.” Dankzij het
overgangsrecht mag nog worden gewerkt op basis van het bouwstoffenbesluit, in
plaats van het sinds vorig jaar geldende BBK (Besluit Bodem Kwaliteit). Dat
scheelt vooral bij de kleinere heuveltjes; de in het BBK voorgeschreven
afdeklaag van 2 meter dik.

Tulp

De golfclub groeit door de uitbreiding van een 9- naar een 18/27 holes baan.
Hiervoor is een uitgestrekt terrein beschikbaar, bij elkaar 65 hectare. Plaats
genoeg voor de langste hole van Nederland (700 meter) en architectonische
aardigheidjes zoals een hole in de vorm van een tulp een hole met de vorm van de
West-Friese dijk, die de regio omsluit, op schaal nagemaakt. De aanvoer van
grond gaat tot eind dit jaar door. Daarna begint de afwerking. De eerste fase
van de uitbreiding van de golfbaan is volgens de planning in juni volgend jaar
gereed, de rest volgt een jaar later. Grontmij voert de directie over het hele
project.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels