bouwbericht

ProRail gaat drie posten samenvoegen in nieuw te bouwen pand

infra Premium 2094

ProRail gaat drie posten samenvoegen in nieuw te bouwen pand

ProRail heeft plannen om drie posten op het gebied van Verkeersleiding en Incidentenbestrijding in de regio Randstad Zuid te clusteren in een nieuw te bouwen gebouw in Barendrecht. Het gaat om de verkeersleidingposten (VL-posten) Rotterdam en Kijfhoek en de incidentenbestrijdingspost (ICB) in Rotterdam.

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Marktconsultatie. Bouwen energieneutraal en circulair gebouw voor Verkeersleiding en Incidentenbestrijding ProRail, Kijfhoek Groot- Rotterdam. Verwachte einddatum 30 maart 2018. Vermoedelijke datum bekendmaking aankondiging van de opdracht 2 april 2018. Nationale aanbesteding. Procedure: niet-openbaar. Termijn voor ontvangst van inschrijvingen 2 mei 2018 tijd 11.00 uur.

ZWIJNDRECHT | Initiatief | € 5.000.000 - € 10.000.000

De VL-posten in Kijfhoek (gebouwd in 1976) en Rotterdam (1972) zijn verouderd, de ICB-post in Rotterdam groeit volgens ProRail uit zijn jasje. In plaats van drie losse, ingrijpende renovaties heeft Prorail er voor gekozen om een nieuw pand te bouwen. De kans is groot dat het nieuwe pand verrijst in Barendrecht, tegenover het station. Deze plek heeft volgens ProRail een prima bereikbaarheid en ligt ongeveer in het midden van de drie locaties. Het wordt een volledig energieneutraal en zelfvoorzienend gebouw.

Het samenvoegen heeft een aantal voordelen: een betere be- en bijsturing van de reizigers- en goederenprocessen en samenwerking, snellere afhandeling van incidenten en minder kosten. Het gebouw moet nog ontworpen worden. Het project wordt momenteel aanbesteed. Als alles volgens planning verloopt, kan het nieuwe gebouw in 2021 of 2022 in gebruik worden genomen.

ProRail is momenteel druk met groot onderhoud van emplacement Kijfhoek, tussen Zwijndrecht en Barendrecht. Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek het grootste emplacement van Nederland. Kijfhoek vormt de schakel tussen de Nederlandse havens en een aantal grote industriële gebieden in Nederland en Europa. Dit emplacement is ruim veertig jaar oud en toe aan grootschalig onderhoud.

In 2017 is een begin gemaakt met dit onderhoud. Een aantal sporen en wissels worden vervangen, ook wordt het heuvelsysteem vernieuwd. Dagelijks worden tussen de 600 en 700 wagens ‘geheuveld’. Een trein die Kijfhoek komt binnenrijden, bevat vaak wagens met verschillende bestemmingen. Op een slimme en geheel geautomatiseerde manier worden alle wagens gesorteerd om naar de juiste bestemming te gaan. Dit proces van sorteren wordt ‘heuvelen’ genoemd. Dit project in 2020 afgerond.


Plaats: Barendrecht
Opdrachtgever: ProRail
Ramingsgroep: tussen 5 en 10 miljoen euro
Nummer: 506871


Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl.

Reageer op dit artikel