bouwbericht

Aanleg ecoduct De Mortelen loopt fikse vertraging op

infra Premium 1313

Aanleg ecoduct De Mortelen loopt fikse vertraging op

De aanleg van ecoduct De Mortelen, tussen Best en Boxtel, gaat een jaar langer duren dan gepland. Volgens Prorail, de opdrachtgever van het project, is door een combinatie van factoren sprake van een ‘fikse tegenslag’. De liggers voor de nieuwe natuurbrug zouden deze zomer over het spoor worden geplaatst, maar dat gaat niet lukken: het blijkt dit jaar niet mogelijk het treinverkeer stil te leggen op dit drukke traject, aldus Prorail.

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Bouwen / aanleggen Ecoduct 'De Mortelen'; aanleggen natuurbrug van west naar oost bestaande uit een aanlooptalud / kunstwerk met groen dek over het spoor en een locale weg en aanlooptalud. Onderdeel regionale programma 'Kloppend hart van het Groene Woud'. Werkzaamheden waren gestart, maar kent nu vertraging: Het lukt niet meer om de grote betonnen liggers boven het spoor te bouwen in juli van dit jaar tijdens een buitendienststelling van het spoor. Mogelijk pas in het voorjaar van 2019 kan men starten met de aanleg.

BEST | Uitvoering | € 5.000.000 - € 10.000.000

De eerste tegenslag had te maken met de aanvraag van een zogenaamde wateronttrekkingsvergunning bij het waterschap. Deze vergunning is nodig om een droge bouwkuip te realiseren. De regelgeving bleek echter gewijzigd: om deze vergunning te verkrijgen, is het nu ook nodig een Milieu Effect Rapportage op te stellen. Met als gevolg een achterstand van zes weken.

De tweede tegenvaller had te maken met het gebrek aan goede toegangswegen naar de bouwplaats: geen enkele weg is volgens Prorail sterk genoeg voor het exceptioneel zware transport van de liggers en de telescoopkranen. Het is dus nodig alsnog een toegangsweg geschikt te maken. Hier is echter een ontheffing voor nodig, met een wettelijke doorlooptijd. In combinatie met de opgelopen achterstand door de MER-procedure blijkt het niet haalbaar om de liggers in het weekeinde van 7-9 juli – zoals aanvankelijk gepland – over het spoor te plaatsen. Later dit jaar lukt ook niet.

Het aan te leggen ecoduct is ruim veertig meter breed en komt te liggen in het hart van Nationaal Landschap Het Groene Woud, in de stedendriehoek ’s-Hertogenbosch, Eindhoven en Tilburg. De natuurbrug gaat de deelgebieden Kampina, De Mortelen, De Scheeken en het Dommeldal (weer) met elkaar verbinden. Het is de bedoeling dat edelherten, dassen, reeën, kamsalamanders en hagedissen gebruik gaan maken van de nieuwe natuurverbinding. Het ecoduct maakt onderdeel uit van het programma Kloppend Hart van Het Groene Woud.  Het project wordt gefinancierd vanuit het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) van de overheid. De provincie Noord-Brabant betaalt ook mee.

Eind vorig jaar is overigens als gestart met de voorbereidingen voor de bouw: Brabants Landschap leverde tienduizenden kuub grond die nodig is voor de taluds van de brug.


Plaats: Boxtel
Opdrachtgever: Prorail
Ramingsgroep: 7,5 miljoen euro
Nummer: 486734


Uitgebreide informatie over dit project zien, inclusief alle contactpersonen en marktpartijen? Bekijk dit project op bouwberichten.nl. Heeft u een inhoudelijke vraag of opmerking, neem dan contact op met het redactieteam van Cobouw Bouwberichten: content@vakmedianet.nl.

 

 

 

 

Reageer op dit artikel