bouwbericht

Waalbrug Nijmegen krijgt ingrijpende opknapbeurt

infra 206

Waalbrug Nijmegen krijgt ingrijpende opknapbeurt

De beroemde Nijmeegse Waalbrug ondergaat een flinke renovatie. Rijkswaterstaat gaat het betonnen wegdek vervangen, de staalconstructie schilderen en de constructie op enkele plekken verstevigen.

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Renoveren Waalbrug in Nijmegen. Vervangen rijdek / aanbrengen nieuwe verharding op het rijdek / de busbaan en de voet- en fietspaden herstellen / betonschade landhoofden. Herstellen vernieuwen stalen verbindingen /bogen / hangers /staanders en klinknagels / staalreparaties hoofddraagconstructie / volledig vervangen van de conservering van de staalconstructie.

NIJMEGEN | Uitvoering | € 10.000.000 - € 50.000.000

De gemeente Nijmegen grijpt de renovatie aan om de huidige busbaan om te bouwen tot fietspad in twee richtingen. Het huidige fietspad wordt geschikt gemaakt voor voetgangers.

Complexe renovatie

Het is bovendien de bedoeling dat de gemeente Nijmegen de brug, aangelegd in 1936, zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat gaat terugbrengen, zegt Thijs Scheres van Rijkswaterstaat, eigenaar van het bouwwerk. Gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat werken nauw samen aan dit project: de brug zelf is van het Rijk, maar de gemeente Nijmegen is beheerder van het wegdek. ,,Dat maakt de renovatie ietwat complex’’, zegt Scheres.

Een aantal beeldbepalende elementen die in de loop der jaren zijn verdwenen, keren terug. Het gaat onder meer om de halfronde balkons aan de westkant en de borstweringen op de landhoofden. De huidige leuningen met spijlen verdwijnen, om plaats te maken voor dichte leuningen met glas en staal. Fietsers zullen baat hebben bij deze bescherming, vooral wanneer het waait. Ook komt er nieuwe hangverlichting zoals die in het verleden op de brug heeft gehangen. 

Minimaal twee rijbanen open

Tijdens de werkzaamheden, die voornamelijk in 2018 en 2019 gaan plaatsvinden, blijft de brug gedeeltelijk open. Scheres: ,,De brug telt vier rijbanen en is een belangrijke ontsluitingsweg voor de stad. De boel afsluiten en al het verkeer vervolgens om laten rijden, zal volgens de gemeente leiden tot grote verkeersopstoppingen. Daarom is in overleg met de gemeente besloten om tijdens de werkzaamheden minimaal twee rijbanen open te houden.’’ 

Verkeershinder niet langer dan achttien maanden

Rijkswaterstaat is momenteel bezig met de voorbereiding van de aanbesteding van het project. Een van de voorwaarden is dat de aannemer niet langer dan achttien maanden verkeershinder mag veroorzaken, bovendien moeten bussen en hulpdiensten altijd vrije doorgang op de brug kunnen hebben. 

De Waalbrug is ruim 600 meter lang en was in 1936 de brug met de langste hoofdoverspanning van Europa. 



Plaats: Nijmegen
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat en Gemeente Nijmegen
Ramingsgroep: Meer dan 12,5 miljoen euro



 

Reageer op dit artikel