bouwbericht

N18 gaat drastisch op de schop

infra 143

N18 gaat drastisch op de schop

In opdracht van Rijkswaterstaat wordt de N18, een drukke en onveilige weg tussen Enschede en Varsseveld, komende jaren drastisch aangepakt. De weg loopt nu nog door de bebouwde kom van Eibergen, Haaksbergen en Usselo, maar wordt straks om deze plaatsen heen geleid. En dat is hard nodig, zegt woordvoerder Thijs Scheres van Rijkswaterstaat (RWS).

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Aanleggen en verbeteren N18, Varsseveld - Enschede; de weg wordt omgeleid om de kernen van Eibergen, Haaksbergen en Usselo.Na de bouwvak 2016 zal er worden gestart met het verleggen van kabels en leidingen langs het tracé. Aansluitend vinden de aanpassingen aan de N18 plaats. Zie voor verdere info de link naar een Cobouw-artikel.

VARSSEVELD | Gegund | € 50.000.000 - € 200.000.000

“De veiligheid en leefbaarheid moeten omhoog. De discussie speelt al sinds de jaren zeventig. Sindsdien is het probleem groter geworden, omdat er meer auto’s zijn bijgekomen. Met alle gevolgen van dien. Neem Eibergen, waar de N18 een doorlopende weg is. Het verkeer hoopt zich op, met name in de spits. Voetgangers kunnen tijdens deze spits nauwelijks oversteken. Dit probleem doet zich ook voor in Usselo en Haaksbergen.”

Noaber18 is aangetrokken als hoofdaannemer voor de aanleg van de nieuwe weg tussen Groenlo en Enschede. Het gaat om een nieuw stuk snelweg van 27 kilometer. Deze nieuwe weg, onderdeel van de Nieuwe Twenteroute, gaat er voor zorgen dat Achterhoekers en Twentenaren sneller van A naar B komen.

Noaber18 is een combinatie van VolkerInfra PPP en DIF. VolkerInfra is opgericht door vier VolkerWessels ondernemingen: KWS, Van Hattum en Blankevoort, Vialis en VolkerRail. DIF is een onafhankelijke Nederlandse investeerder in infrastructuurprojecten in binnen- en buitenland. Noaber18 heeft een DBFM-contract ondertekend: de bouwcombinatie neemt ontwerp, bouw, onderhoud en voorfinanciering voor zijn rekening.

Snelheid

De maximumsnelheid tussen Groenlo en Enschede gaat omhoog naar 100 kilometer per uur, zegt Scheres. ,,Nu doe je er soms drie kwartier over, straks twintig minuten. Dat scheelt een hoop.’’

Er worden fietstunnels, fietspaden, viaducten en ongelijkvloerse kruisingen aangelegd, evenals geluidwerende voorzieningen en geluidreducerend asfalt. Het gedeelte van de N18 tussen Varsseveld en Groenlo wordt niet omgelegd, maar wordt wel veiliger ingericht. De N18 bij Varsseveld krijgt twee rijbanen met twee rijstroken.

Voor het verbeteren van de N18 tussen Varsseveld en Groenlo is nog geen aannemer bekend. Scheres: ,,De aanbestedingsprocedure loopt nog. Aan het einde van dit jaar selecteren we een aannemer’’

Naast het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid moet de omlegging en verbetering van de N18 leiden tot een betere bereikbaarheid van de regio. En dat is weer goed voor de economische ontwikkeling van het gebied. De vernieuwde N18 is in 2018 klaar. 



Plaats: Varsseveld – Enschede
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat



 

Reageer op dit artikel