bouwbericht

Idee voor sprong over het IJ: Nieuwe Magere Brug

infra Premium 41

Idee voor sprong over het IJ: Nieuwe Magere Brug

Hij is zo’n 700 meter lang, veertien meter breed en circa zestig meter hoog: de Nieuwe Magere Brug over het IJ in Amsterdam. Sterker, met een doorvaarbreedte van 100 meter zou hij de grootste ophaalbrug ter wereld kunnen worden. Binnenvaartschepen zouden er moeiteloos onderdoor kunnen varen, zelfs op de komst van cruiseschepen is gerekend. Of deze brug er daadwerkelijk gaat komen? Ja. Tenminste, als het aan architect Harvey Otten van XOOMlab ligt.

Grond-, Weg-, en Waterbouw en energie

Plannen voor aanleggen grootste ophaalbrug van de wereld, Nieuwe Magere Brug over het IJ, van het Stenen Hoofd naar de Buiksloterham, plan ´Sprong over het IJ´. Gemeente beslist eind 2016 of er een brug moet komen en zal dan e.e.a. gaan aanbesteden.XOOMlab is een coöperatie van ontwerpers, ontwikkelaars en ondernemers uit Amsterdam. Zij hebben de brug ontwikkeld als oplossing voor toename verkeersstroom over het IJ. Mocht Amsterdam voor een brug kiezen, zal XOOM zich voor de aanbesteding inschrijven

AMSTERDAM | € 50.000.000 - € 200.000.000

Otten heeft de brug ontworpen, samen met XOOMlab-collega’s André Langenberg en Joost Vorstenbosch. XOOMlab is een coöperatie van ontwerpers, ontwikkelaars en ondernemers uit Amsterdam. Ook ingenieursbureau Witteveen + Bos heeft meegedacht en gaf onder meer advies over de constructie.

Pontjes overvol

De brug, bedoeld voor langzaam verkeer, zou moeten komen tussen het Stenen Hoofd en Buiksloterham, aldus Harvey Otten. “Er wordt al jaren gesproken over de sprong over het IJ. Niet zo gek natuurlijk, omdat er steeds meer mensen in Amsterdam-Noord wonen en werken. Wie nu van Amsterdam-Noord naar het centrum wil, pakt het pontje. De pontjes raken echter overvol. Op dit moment maken dagelijks 48.000 mensen de overtocht, de verwachting is dat het aantal groeit naar 70.000 of zelfs 80.000. Je hebt nu vaak al wachtrijen. Er moet dus iets gebeuren. Een brug is in onze ogen de beste optie.”

XOOMlab presenteerde het idee van de Nieuw Magere Brug in januari 2015 in Museum Amsterdam Noord. Een maand later kwam de gemeente Amsterdam met een oproep: kom met ideeën voor een vaste oeververbinding over het IJ. 77 creatieveling gingen aan de slag, hun ideeën zijn vervolgens gebundeld in de catalogus ‘Sprong over het IJ’.

Andere opties dan een brug

Het college van burgemeester en wethouders is eind 2015 akkoord gegaan met het Definitieve Principebesluit Sprong over het IJ. Het Plan van Aanpak omvat nader onderzoek op de west- en oostflank en op het centrale deel van het IJ. Eind 2016 neemt het college een Voorkeursbesluit: dan wordt bekend gemaakt op welke plek en onder welke voorwaarden nieuwe veren, bruggen en tunnels aangelegd kunnen worden.

Otten: “Er zijn dus andere opties dan een brug, zoals een tunnel, extra pontjes of een metrolijn. Wij vinden dat er een brug moet komen: het is sociaal veilig en minder duur dan de aanleg van een tunnel of metrolijn. Wij hebben het uitgezocht: een dergelijke brug aan de westflank van het centrum – tussen Overhoeks-West en het Stenen Hoofd – is financieel en technisch uitstekend haalbaar.”

Mocht Amsterdam kiezen voor een brug, dan volgt volgens Otten ongetwijfeld een Europese aanbesteding. XOOMlab zal er alles aan doen om die te winnen. 



Plaats: Amsterdam
Ontwerpers: XOOMlab en Witteveen+Bos
Ramingsgroep: Nog niet bekend



 

Reageer op dit artikel