blog

Laat Rembrandt het viaduct schilderen

infra 955

Laat Rembrandt het viaduct schilderen

Het instorten van de Morandibrug in Genua is een ramp met grote gevolgen. Er vielen doden en gewonden en het werd pijnlijk duidelijk hoe slecht de infrastructuur in Italië wordt onderhouden.

In andere landen worden ook vragen gesteld over de staat van wegen, tunnels en bruggen. En overal blijkt hetzelfde: onderhoud is niet sexy. Als er moet worden gekozen tussen investeren in nieuwe projecten of in onderhoud, blijkt de verleiding van een nieuwe brug toch erg groot. En bij bezuinigingen is beheer en onderhoud een gemakkelijke prooi. Ook in Nederland neemt de noodzaak om meer geld te steken in onderhoud en vervanging toe. Het gros van onze wegen, bruggen en tunnels dateert van na de Tweede Wereldoorlog en nadert dus de pensioengerechtigde leeftijd. We krijgen dus een verschuiving van nieuwbouw naar onderhoud en renovatie. Daardoor komt er niks bij, maar houden we ongeveer hetzelfde, terwijl het wel geld kost.

Hoe krijgen we onderhoud nu hoger op de politieke agenda bij (lokale) bestuurders? Als het vreselijk mis gaat, zoals in Italië, is er enorm veel aandacht en lijkt er gevoel van urgentie te ontstaan. Maar meestal ebt dat weer weg en gaan we over tot de orde van de dag. Het is veel effectiever om iets toe te voegen aan de opgave. Onderhoud alleen is niet spannend, maar wel als het duurzaam moet, energieneutraal of circulair. Dan zijn er prijzen te winnen, of haalt het project de Cobouw. Maar werkelijk langdurig effectief is het integreren van kunst in de onderhoudsopgave. Dat blijft decennialang zijn uitwerking houden. Een mooi voorbeeld zijn de lichtstroken die Daan Roosegaarde realiseerde op de Afsluitdijk. Ineens was de Afsluitdijk onderwerp van gesprek in DWDD en weggebruikers kunnen er nog jaren van genieten. Als vakbroeders onder elkaar spreken we over ‘kunstwerken’ als we bruggen en viaducten bedoelen, maar laten we ze via een onderhoudsprogramma nu eens tot échte kunstwerken maken. We stimuleren de kunstsector, we verrijken de ruimtelijke omgeving en we krijgen fondsen voor ons broodnodige onderhoud. Laat de nieuwe Rembrandt zich maar melden bij Rijkswaterstaat!

Jaap de Koning,  hoofd Witteveen+Bos-kantoor Amsterdam

Reageer op dit artikel