blog

Column: Non illuminati

infra Premium 190

Column: Non illuminati
Suzanne van de Kerk

Niets is zo vervelend als in de file staan vanwege bureaucratische logica. Ooit is (denk ik) om veiligheidsredenen bedacht dat er niet te veel auto’s tegelijk in de Leidsche Rijntunnel stil mogen staan of (langzaam) mogen rijden.

Vandaar dat er zonder ‘natuurlijke’ oorzaak (een ongeluk of zo) toch forse vertraging optreedt als ik vanaf Amsterdam aan het einde van de middag nog even naar kantoor in Utrecht wil gaan. Vaak al vanaf de afslag Maarssen begint de ellende.

Zes banen breed. Wachten op niets.

Geef mij dan maar Italië. Er is een nieuwe, snelle hoofdverbinding aan de oostkant van Sicilië. Met een aantal tunnels. Sommige van 1 tot 3 kilometer lang. Verlichting is er niet of doet het niet. Verkeerssignalering ontbreekt. Onduidelijk is of er in de tunnel een aparte ontsnappingsgang is.

Ik zie in mijn koplampen wel een bord met een vluchtend mannetje, maar ik zie geen deuren. Of brandt daar het lampje ook niet van? In een tunnel is het nu eenmaal donker, denken ze in Italië waarschijnlijk.

De installatie breng je wel aan, maar doe je niet aan. Daar slijt ie maar van. En systemen (van signaleringsborden tot afsluitingsbomen)? Dat zal wel meerwerk zijn.

Raar alleen dat ik blijer wordt van het Italiaanse model dan het Nederlandse en me geen moment onveilig heb gevoeld. In een perfecte wereld hoeft niet alles perfect te zijn.
Maar wie is er ook al weer perfect: Italië of Nederland?



Lenny Vulperhorst is adviseur bij Andersson Elffers Felix Utrecht.

Reageer op dit artikel