blog

Van wie is die weg?

infra Premium 208

Van wie is die weg?
Suzanne van de Kerk

Schreeuwerige reclames van een groot frisdrankenmerk. Neonbogen van een Amerikaanse fastfoodketen. Dagelijks zie ik ze voorbijschieten. Kledingketens. Brandstofleveranciers. Ik kan ze allemaal dromen. En weet waar ze zitten. Of ik nu met de trein reis of over de A12.

Maar wie heeft nu deze treinrails aangelegd, waar ik over rijd? En van wie is die weg eigenlijk? Om daar achter te komen, moet je op onderzoek uit. En eigenlijk is dat raar. Zeker als we met zijn allen de eindgebruiker centraal stellen. Want het is die eindgebruiker die het comfort ervaart van een strak aangelegde spoorlijn. Of van een weg met blijvend duidelijke belijning en weinig steenslag. En dat nieuwe aquaduct, wie heeft dat gemaakt? Een knap staaltje ingenieurswerk. Neerlands trots!

Natuurlijk, de specialisten in de sector weten het wel. Maar de eindgebruiker heeft geen idee. En misschien interesseert het ze ook niet. Maar er zit ook een andere kant aan die medaille. Want als het niemand wat uitmaakt wie de infrastructuur maakt, dan kunnen bedrijven zich ook niet onderscheiden. Een riool dat na 25 jaar nog als nieuw werkt? Dat levert je niets op. Tenzij… de eindgebruikers weten dat ze al jaren genieten van De Groot’s Altijd Schoon Riool. Dan willen de bewoners van de naastgelegen wijk dat ook. Want daar staat regelmatig een rioolreiniger op de stoep. En dan komt De Groot waarschijnlijk op zijn minst op het lijstje bij onderhandse aanbestedingen. En om zijn reputatie niet te schaden, zorgt De Groot opnieuw voor vakwerk. Dat mag best wat meer kosten. 

Ik zie het voor me: een korte enquête, eens per vijf jaar. ‘Wij hebben uw infrastructuur aangelegd en zijn benieuwd of u er tevreden over bent?’ Het zou mij wel wat doen. Een stuk meer zelfs dan de dagelijkse, schreeuwerige reclames.

Reageer op dit artikel