blog

ProRail ongewild onder vergrootglas

infra Premium

ProRail ongewild onder vergrootglas
Suzanne van de Kerk

ProRail staat in de spotlights en komt daar voorlopig niet meer vanaf. Alle vuile was hangt buiten en er komt nog meer.

Smullen voor journalisten en politici, maar de spoorbeheerder is meer gebaat bij rust en ruimte om de zaakjes echt op orde te krijgen. Een duidelijke keus over de status van ProRail ontbreekt en dus blijft het op eieren lopen en toegeven aan alle politieke grillen, waarbij weer heel andere krachten in het spel zijn.

Verkeerde informatie is een politieke doodzonde, maar te veel eerlijkheid geeft ook problemen en onrust. De relatie tussen het ministerie en ProRail verloopt verre van optimaal, kunnen we constateren. Punctualiteit – de norm is nog maar 87 procent –, blaadjes op het spoor of bevroren wissels zijn inmiddels op de achtergrond geraakt en inmiddels overheersen financiële wanorde, overschrijdingen en disputen. Vorige week werd duidelijk dat de meerkosten bij de grote stationslocaties bijna zijn verdubbeld: van ruim 1 miljard naar bijna twee miljard euro. Dat de stations van Rotterdam, Delft, Den Haag CS en Arnhem (bijna) zijn getransformeerd tot mooie visitekaartjes van deze steden, is bijzaak en sneeuwt volledig onder bij het gedoe over de mismatch “tussen de financiele en technische organisatie”.

Staatssecretaris Mansveld overleefde onlangs ternauwernood een debat, waarbij ze toezegde de notulen met de directie openbaar te maken, ze merkte daar zelf bij op dat die stap niet verstandig is.

Het uitgelekte rapport van PWC wemelt van de opmerkingen ‘onvoldoende’, ‘gebrekkig’ en ‘rommelig’. Ernstiger waren de conclusies om het tij te keren; afhankelijk van “rust en vertrouwen, een positieve grondhouding bij I&M, voldoende financials en een portie geluk”?

Voorman Eringa gooide zelf ook olie op het vuur door ProRail afhankelijk te verklaren van vier spooraannemers en het gebrek aan kennis bij de 3000 werknemers aan de kaak te stellen. Binnenkort vervolgt de Mansveld-soap op het Binnenhof, waarbij de uitkomst nog allerminst voorspelbaar is. 

Reacties welkom via i.koenen@cobouw.nl of via Twitter @ingridkoenen 

Reageer op dit artikel