artikel

Inductieplaat helpt auto aan nieuwe stroom

infra 106

Inductieplaat helpt auto aan nieuwe stroom

Niks stekkers inpluggen, maar je elektrische auto opladen door boven een inductiespoel te parkeren. Een 
Rotterdamse 
praktijkproef moet uitwijzen of contactloos opladen een realistische techniek is.

1 Obstakels

Dat laadpalen tot nu toe opvallende obstakels zijn in het straatbeeld, heeft onder andere te maken met de regel dat aansluitingen op het stroomnet boven de grond moeten worden gemaakt. De plaat met inductiespoel die het consortium gaat uitproberen, wordt mooi in het wegdek van een parkeerplek weggewerkt. Hoewel de omvormer en gelijkrichter bij de proef voorlopig nog in een flinke paal zijn ondergebracht.

2 Spoel

Ook onder de proefauto’s zijn inductiespoelen gemonteerd. Hoe groter de afstand tussen de twee spoelen, des te groter is het energieverlies tijdens het laden. De monteurs van de ANWB moesten dus een plekje zo laag mogelijk boven het wegdek vinden. Maar ook weer hoog genoeg om verkeersdrempels te overleven. De spoelen kwamen uiteindelijk op 15 centimeter boven het wegdek.

3 Rendement

Toch komt het energieverlies bij inductieladen voor tweederde voor rekening van de omvormer en de gelijkrichter en slechts voor eenderde van de overdracht tussen de spoelen. Dat heeft volgens Bram van Eijsden van ElaadNL te maken met de hoge frequenties die inherent zijn aan de inductietechniek. Het rendement van normale laadpalen ligt bijna op 100 procent, bij inductieplaten is dat iets boven de 85 procent. Winst kan worden geboekt in het terugdringen van de warmte-ontwikkeling.

4 Positioneren

Iemand die een klein beetje kan autorijden, krijgt de twee spoelen prima boven elkaar bij het inparkeren. Het betonnen randje aan het einde van het parkeervak, de zogeheten biggenrug, helpt daarbij. Aangezien auto’s steeds vaker automatisch inparkeren, voorziet Van Eijsden daar geen problemen. “Het gaat er nu om te kijken hoe robuust het systeem is, en hoe gevoelig het is voor water, sneeuw, vuil. En ook niet onbelangrijk: wat gebeurt er met de hond of kat die tijdens het laden onverhoopt op de plaat gaat liggen?”

De praktijkproef wordt uitgevoerd door Engie Services, Gemeente Rotterdam, ElaadNL, EVconsult, ANWB, EV-Box en Hevo Power.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels