artikel

Blog: Botlekbrugexit versus Grexit

infra

Blog: Botlekbrugexit versus Grexit

Dezer dagen hebben we de mond vol over de dreigende Grexit: Griekenland dat als een blok aan het been aan de euro hangt en wel of niet binnenboord gehouden moet worden. Dilemma’s, risico’s en grote belangen zorgen voor een lastige kwestie.

Ondertussen is afgelopen zondag de Botlekbrug opengegaan voor verkeer, het blok aan het been van de bouwers die de A15 Maasvlakte-Vaanplein bouwen, maar ook al meer dan een jaar het onderwerp is van een slepende arbitrage waar heel veel van af hangt. Ook daar zorgen dilemma’s, risico’s en grote belangen voor een lastige kwestie. Slimme innovaties en mooie staaltjes betonwerk sneeuwen onder in het gedoe over het contract. Niemand heeft het over de imposante hefbrug met een lengte van 1200 meter waarbij straks binnen 90 seconden de 10 miljoen kilo zware hefdelen 30 meter omhoog komen. De twee beweegbare hefdelen worden omhooggetrokken met 28 kabels met een totale lengte van 7 kilometer en een dikte van 9 centimeter.

 
De Botlekbrug.

Het is zuur om te beseffen dat zo’n bijzonder stuk infrawerk vooral wordt gedomineerd door de ellende die erdoor is veroorzaakt, inclusief de verstoorde verhoudingen. Ondertussen is buiten hard doorgeploeterd om het werk toch zo goed en zo kwaad zo snel mogelijk te voltooien: immers de tucht van de externe financiers voert de druk op de einddatum nog verder op. Het project is een enorm blok aan het been van de betrokken bouwers en kostte Ballast Nedam bijna de kop. De bouwer heeft zich inmiddels grotendeels teruggetrokken uit het project ten gunste van de contractpartners Strukton en Strabag.

Het debacle heeft de bouw met de neus op de feiten gedrukt. De ‘Botlekexit’ heeft ervoor gezorgd dat de discussie over de risicoverdeling in volle hevigheid is losgebarsten en bestuursvoorzitters willen en masse af van mega-contracten met grote risico’s. Het begin van meer evenwichtige verhoudingen is voor het eerst zichtbaar bij de Zuidas, met meer risico’s bij het Rijk. In september begint daar de dialoogfase met de twee bouwcombinaties, die zullen werken met een bodemprijs om elke vorm van prijsvechten te ontmoedigen. Tegelijk zet de Marktvisie in op nieuwe marktverhoudingen, betere samenwerking en open boeken. Of het lukt om een nieuwe koers door te zetten, is afwachten.

 

Ingrid Koenen, journalist Cobouw
Reacties zijn welkom via i.koenen@cobouw.nl of @ingridkoenen

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels