artikel

Zonnefietspad bevordert veiligheid

infra

Zonnefietspad bevordert veiligheid

Een fietspad met zonnepanelen helpt de verkeersveiligheid te bevorderen: de elektriciteit kan bijvoorbeeld lantaarns en lichtlijnen bedienen. Dit najaar wordt een proef genomen.

Het zonnefietspad, tevens de merknaam van het systeem, is een ontwikkeling van het Nederlandse Easypath uit Steenwijk en het Spaanse OTEM2000. Het Spaanse bedrijf levert de zonnepanelen die Easypath verwerkt in zijn gekoppelde betonnen fietspadelementen.

Het zijn elementen van 6 vierkante meter met maten van bijvoorbeeld 2 bij 3, 3 bij 2 of 2,5 meter in het vierkant. Elk element weegt ruim 2 ton. Easypath-directeur Job van Roekel adviseert het systeem onder meer voor bodems die weinig draagkracht aankunnen.

De elektriciteit uit de zonnecellen kan aan het openbare net worden geleverd. In meer afgelegen gebieden laat het systeem, als de energie in een accu is geladen, ’s avonds lantaarns branden. Een andere toepassing is lichtgevende belijning uit leds langs de zijkant van het fietspad. En op kruisingen met andere wegen zijn verkeerstekens in het oppervlak zichtbaar te maken.

Verdere toepassing ziet Van Roekel in verwarmde fietspaden die worden aangesloten op een bodemwisselaar. Een elektrische pomp houdt in het vorstseizoen de warme waterstroom gaande die het fietspad vrijwaart van ijsvorming. In een andere variant zijn de elementen te koppelen tot parkeerterreinen en pleinen.

OTEM 2000 werkt samen met Energy Floors dat interactieve vloersystemen levert. Die vinden vooralsnog vooral toepassing in de amusementssector waar ze trillingen van bijvoorbeeld dansende voeten omzetten in elektriciteit. Ze zijn volgens Van Roekel ook bruikbaar in combinatie met de zonnefietspaden: fietsers en voetgangers helpen dan mee elektriciteit te maken voor de infrastructuur.

 

Vooralsnog concentreert Easypath zich op fietspaden en zonnestroom. OTEM 2000 levert daarvoor zijn Solar BikePath, een toplaag waarin de zonnepanelen zijn verwerkt. De stroefheid van het oppervlak voldoet aan wat de bijbehorende normen voorschrijven voor fiets- en wandelpaden. Easypath monteert de toplaag op zijn prefab betonnen elementen die onderling worden gekoppeld. Toplaag en drager zijn beide afzonderlijk gepatenteerd. De proef die Van Roekel dit najaar wil uitvoeren, moet onder meer uitwijzen of het loont om op de productcombinatie patent aan te vragen.

Over de opbrengst van de panelen wil Van Roekel nog niet meer kwijt dan dat die vergelijkbaar is met die in andersoortige toepassingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels