artikel

Blog: Brandende kwestie

infra

Jut en Jul wachten op station Den Haag HS op treinen die niet komen, omdat de spoortunnel onder Delft dicht is. Want er is een brandmelder afgegaan. En ze wachten op Rotterdam Centraal waar ze precies op tijd aankwamen om te zien hoe de aansluitende trein wegrijdt. Dus slaan Jut en Jul weer minimaal een half uur wachttijd stuk.

Net tijd genoeg om herinneringen op te halen aan de vorige keren dat het brandalarm in de Delftse tunnel is afgegaan. Ook rond dezelfde tijd, waarna ook binnen dezelfde tijd werd vastgesteld dat in de tunnel geen helse vuren branden. Is het een rokende medewerker geweest die rond half negen in de morgen van de eerste koffiepauze geniet en ter ontspanning nog eens opsteekt? En reageert een brandmelder daar wat overspannen op? Omdat die te strak staat afgesteld? Of omdat die van een andere kwaliteit is dan wat de bestekschrijver in gedachten had?

Een antwoord lijkt moeilijk te vinden want, zeker voor wie maar af en toe door de treintunnel hoeft, lijkt het keer op keer raak te zijn. Niet alleen in Delft overigens, ook in het nabijgelegen Rijswijk komt het voor dat melders waarschuwen voor een brand die er later toch niet blijkt te zijn. En begin niet over de Schipholtunnel. Als het daar mis gaat, pakt het nogal duur uit. Net als op voorhand rekening houden met narigheid trouwens; want drie, vier uur eerder aanwezig zijn dan moet betekent dat er heel wat royaal geprijsde versnaperingen doorheen gaan.

Whizzkid of wichelroedeloper?

Toegegeven, een vals brandalarm voorkomen zal heel wat moeilijker zijn dan een instelschroefje van het een of ander een slagje meer links of rechts draaien of een whizzkid de software van het brandalarm nog eens te laten controleren. Al zou dat laatste misschien geen kwaad kunnen: de overeenkomst in de tijden dat het alarm voor een hels vuur weerklinkt doet bij de leek het vermoeden rijzen dat er iets schort aan de programmatuur.

Wat het ook is, het doet afbreuk aan het bijzondere bouwwerk dat de Delftse treintunnel hoe dan ook is. Dus kom op beheerders: laat desnoods een wichelroedeloper de tunnel nalopen op alles wat storingen zou kunnen geven, en help zo voorkomen dat een ritje Den Haag/Rotterdam met de trein vrijwel net zolang duurt als met de fiets.

Jean Quist, redacteur Techniek Cobouw

Reageren op deze blog? Dat kan via j.quist@cobouw.nl of via Twitter op @JeanQuist

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels