artikel

Geleiderail met gras- en vlasvezels

infra

Geleiderail met gras- en vlasvezels

Rijkswaterstaat en een consortium van vier midden- en kleinbedrijven, aangevoerd door Millvision uit Raamsdonk, testen een geleiderail van biobased (nagroeibare) materialen. Het protoype staat op een parkeerplaats op de Grevelingendam in Zeeland.

“De palen zijn geëxtrudeerd, van bermgras met biopolymeer (thermoplast) gemaakt van reststromen uit de aardappelverwerkende industrie. De rail zelf is gepultrudeerd, van lange vlasvezels met een hars (thermohard). De verende delen zijn van hardhout”, aldus Esther Stapper, projectleider bij Millvision.

“Het ontwerp is gebaseerd op de houten geleiderail uit 2003 van tropisch hardhout. Ontworpen door KIEM sustainable innovators uit Onstwedde. Het product was al gecertificeerd, maar veel duurder dan de traditionele stalen geleiderail. Daarnaast lag de nadruk bij grote opdrachtgevers nog niet op duurzaamheid. Het is daarom slechts op enkele plaatsen toegepast.”

“Een geleiderail moet functioneel zijn, betaalbaar en zoveel mogelijk biobased”, vat Stapper samen. “De functie is het terug op de weg geleiden van een voertuig. In de volksmond wordt hij ook wel (onterecht) vangrail genoemd. Delen moeten vervangen kunnen worden, afhankelijk van de schade.”

De aannemer heeft met een heimachine met een aangepaste kop de palen in de berm van de parkeerplaats een meter in de bodem geheid. De palen zijn hol en daarom afgedicht met kappen. De elementen van de constructie zijn met verzinkt stalen bouten en moeren met elkaar verbonden.

“We hebben plannen om botsproeven te doen, maar niet op deze plek”, aldus Stappers. “Het gaat ons hier vooral om het onderzoek van de eigenschappen van het materiaal. We hebben in een laboratorium trek- en drukproeven gedaan. De palen zijn ook al toegepast in een walbeschoeiing. Maar het materiaal is nog niet in een klimaatkamer getest.”

Grevelingendam

Rijkswaterstaat streeft als opdrachtgever met het corporate innovatieprogramma naar een meer duurzame, veilige, betaalbare en functionele infrastructuur. Binnen dat programma hebben de vier midden- en kleinbedrijven onder aanvoering van Millvision de nieuwe geleiderails ontwikkeld. Versie 1.0 van het prototype, waarvan vorige week 25 meter is geplaatst op de Grevelingendam, zal worden getest op onder meer weersinvloeden en worden aangepast en verbeterd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels