artikel

Houten scherm vangt spoorgeluid af

infra

Houten scherm vangt spoorgeluid af

Een compleet houten geluidsscherm dat het langs spoorwegen zeker vijftig jaar uithoudt en 20 decibel afvangt. De SoundSafe die VolkerRail ontwikkelde heeft inmiddels de zegen van ProRail. Ad Tissink

Hij staat prominent in hal 1 van het Ahoy-complex. Zo prominent dat je er bijna aan voorbij loopt in de overtuiging dat het om een scheidingsmuur gaat die een kamer of keukentje voor de standhouders van InfraTech aan het oog onttrekt. Maar wie een stap in de stand zet van VolkerRail en Accoya ziet achter de massieve wand met houten onbewerkte houten stijlen plots een stuk rails opdoemen en een foto van een aanstormende trein. De wand blijkt een nieuwe houten geluidswal: SoundSafe.

Jeroen Nijhof van de spoorbouwer meldt zeker twee jaar mee bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van het geluidsscherm. Uitgangspunt was een constructie van accoya-hout, het door acetyleren verduurzaamde hout waaruit al een tijd hele bruggen, woongebouwen en andere zware constructies worden opgetrokken. “Want stalen, glazen en betonnen geluidsschermen hebben zo’n harde uitstraling. Wij wilden een vriendelijke product gemaakt van biobased materialen.”

Uit forse gelamineerde kolommen met een doorsnee van 14 bij 14 centimeter heeft Volker de 2 meter hoge panelen opgetrokken. Voor de 4 meter hoge variant zijn de kolommen zelfs 14 bij 36 centimeter. “Het lijkt wat overgedimensioneerd”, erkent Nijhof, “maar langs het spoor is veiligheid nou eenmaal van levensbelang. Zonder verder onderhoud moet de SoundSafe zeker vijftig jaar meegaan. Wel moet na vijftien jaar de brandvertragende zoutoplossing waarmee het hout is geïmpregneerd worden vernieuwd. Dat kan gebeuren tijdens het reguliere onderhoud van het spoor.”

Absoberberen in plaats van reflecteren

Het hart van het paneel bestaat uit steenwolplaten. Die absorberen het geluid in plaats van reflecteren, zoals zoveel andere schermen doen. In de kern bevindt zich nog een massief paneel van accoya-hout dat voorkomt dat geluid door het paneel lekt. In de klankkamers van TNO is volgens Nijhof ondubbelzinnig aangetoond dat deze combinatie de geluidsbelasting met 20 decibel terugdringt.

Tegen vandalisme is direct achter de houten latten een gaas van roestvast staal geplaatst. Een laag vilt onttrekt de naden van de steenwolpanelen aan het zicht. “Een kwestie van esthetica”, aldus Nijhof. Het probleem van graffiti wordt ondervangen doordat de fronten gemakkelijk verwisselbaar zijn. Een bezoedeld paneel is gemakkelijk uit te nemen en te vervangen. Door het lichte gewicht is daar geen speciaal gereedschap voor nodig. In de werkplaats kan het lattenframe worden gereinigd of geschaafd.

Goedkeuring

Houten geluidsschermen bestaan er wel meer natuurlijk, weet ook Nijhof. Maar meestal zijn het een soort veredelde tuinschuttingen. Ook begroeide geluidsschermen met kokosvezels zijn volgens hem zeker niet vijftig jaar onderhoudsvrij. De SoundSafe heeft de goedkeuring volgens de ontwerpvoorschriften van ProRail inmiddels op zak en Nijhof verwacht dit jaar de eerste meters langs het spoor te plaatsen. Voor de fundering worden Krinner-ankers gebruikt, reusachtige stalen schroeven die trillingsvrij de bodem in worden gedraaid. Ook daarvoor is geen zwaar materieel nodig.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels