artikel

Stichtse Brug heeft primeur van verbeterde uitkragende vingervoeg

infra Premium

Stichtse Brug heeft primeur van verbeterde uitkragende vingervoeg

De nieuwe vingervoeg is een product van Edilon sedra Contracting. Het bedrijf uit Wessem ontwikkelde deze ESCO Joint 260s specifiek voor lange kunstwerken waarvan de voeg in de lengterichting tot 260 millimeter beweegt.

De vingervoeg is een variant op de geluidsarme enkelvoudige stalen voeg ESCO Joint 60s die het bedrijf al langer toepast in wegen. Deze voegovergang is in het andere landhoofd van de Stichtse Brug geïnstalleerd. De uitkragende vingerplaten aan beide zijden van de voegspleet waaruit ESCOjoint 260s is opgebouwd hebben elk een eigen onderbouwconstructie. De voeg volgt zo beter het asfalt zonder dat er speling tussen onderbouw en vingerplaat ontstaat.

De voeg bestaat uit relatief smalle vingerplaten van 360 millimeter. Elk daarvan is vastgezet op een eigen frame. “Hierdoor wordt speling tussen vingerplaat en onderbouw voorkomen”, zegt directeur Paul Lange van Edilon sedra Contracting. “De eventuele ronding van de weg wordt zo verdeeld over de frames.”

De frames zelf worden vastgezet met wapening en aan de achterzijde elk met twee voorspanankers. In Lange’s uitleg worden de krachten op die wijze optimaal overgebracht op het kunstwerk. De mortel wordt tijdens het storten lager gehouden dan de bovenkant van het frame. De vingerplaat en het frame zijn op die manier staal op staal gezekerd. Vervolgens wordt de vingerplaat gemonteerd en worden de bouten gezet. Daarna wordt via de vingerplaat de holle ruimte geïnjecteerd die eronder zit.

Levensduur

Een zinklaag van 140 micrometer dik geeft de voeg een levensduur van minimaal veertig jaar, zegt Lange. Onderzoek overtuigde hem ervan dat ook de bouten in deze periode niet zullen lossen. De voeg is wat hem betreft ook volledig waterdicht: een gootslab in de onderbouw vangt het water op en voert het af. Beide voegen voldoen aan de eisen die de RTD1007-2 eraan stelt. De vernieuwing aan de brug uit 1983 is onderdeel van de renovatie van de A27 Flevoland – Knooppunt Almere. BAM Infra en FL Liebregts begonnen dit voorjaar met de renovatie van de A27 van de Stichtse Brug naar Knooppunt Almere. Het project komt naar verwacht halverwege 2016 gereed.

Reageer op dit artikel